s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:laisten vappujuhlia yli 70…

SAK:laisten vappujuhlia yli 70 paikkakunnalla

Hakaniemen tori vappuna 2002. Kuva: Marjut Vainio.

SAK:lainen ammattiyhdistysliike juhlistaa vappua tavallista useammilla paikkakunnilla. Tänä vuonna juhlia järjestetään ainakin 74 paikkakunnalla.

Hakaniemen torilla järjestettävässä Helsingin Työväen Vappujuhlassa juhlapuhujina ovat tänä vuonna Euroopan parlamentin jäsen Reino Paasilinna sekä kansanedustaja Outi Ojala. Vappujuhla alkaa marssilla, joka lähtee VR:n Makasiineilta kello 11.00. Marssi saapuu Hakaniemen torille kello 12.00, jossa varsinainen juhla järjestetään. Kello 14.00 siirrytään Paasitorniin laulamaan työväenlauluja. SAK:n Helsingin paikallisjärjestön kanssa valmisteluissa ovat mukana TUL:n Suur-Helsingin piiri, Helsingin sosialidemokraattinen piiri ja Helsingin Vasemmistoliitto. Juhlan juontaa Maria Guzenina.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen puhuu tänä vappuna Seinäjoella ja SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola Kuopiossa ja Suonenjoella. Lisäksi SAK:sta vappupuheita pitävät muun muassa johtaja Kirsti Palanko-Laaka Porvoossa, johtaja Matti Tukiainen Rovaniemellä sekä apulaisjohtaja Matti Viialainen Vaasassa.

Vapun puhujalistalta löytyy myös useita SAK:n jäsenliittojen johtohenkilöitä. Palvelualojen ammattiliitto PAM:n puheenjohtaja Ann Selin puhuu Haminassa ja Kotkassa. Metallityöväen liiton puheenjohtaja Erkki Vuorenmaa pitää vappupuheen Lappeenrannassa. KTV:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori puhuu Savonlinnan vappujuhlissa, Sähköliiton puheenjohtaja Lauri Lyly Torniossa ja Kemissä. Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahosta kuullaan Pietarsaaressa ja Rakennusliiton puheenjohtajaa Pekka Hynöstä Tampereella. Kemianliiton puheenjohtaja Timo Vallittu puhuu Mäntässä.

Ministereistä vappupuheen pitävät tänä vuonna ulkoministeri Erkki Tuomioja Joensuussa sekä Lieksassa ja opetusministeri Tuula Haatainen Oulussa. Kansanedustajia kuulee usealla paikkakunnalla, puheen pitävät mm. Heli Paasio Somerolla, Martti Korhonen Kemissä sekä Torniossa, Arja Alho Joutsassa ja Matti Ahde Pudasjärvellä ja Taivalkoskella. Säde Tahvanainen puhuu Enossa ja Raahessa puhuvat sekä Pertti Tiusanen että Liisa Jaakonsaari.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Suvi-Anne Siimes puhuu Porissa ja varapuheenjohtaja Minna Sirnö Leppävirralla ja Varkaudessa. SDP:n puoluesihteeri Eero Heinäluoma puhuu puolestaan Tampereella ja SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja kansanedustaja Jouni Backman Anjalankoskella. Euroopan parlamentin jäsenistä Riitta Myller pitää vappupuheensa Lahdessa ja Kuopiossa ja Kimmo Kiljunen Nurmijärvellä.

Lista SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen vapputapahtumista
Listaa päivitetään vappuaattoon asti