s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:laista vappua vietetään ym…

SAK:laista vappua vietetään ympäri Suomen

Tampereen vappumarssi 2009. Kuva: Päivi Arhenius

SAK:laisia vappujuhlia järjestetään jälleen lukuisilla paikkakunnilla. SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja ja varapuheenjohtaja Matti Huutola puhuu Helsingin työväen vappujuhlassa ja järjestöjohtaja Matti Tukiainen Karkkilassa. Joensuussa vappupuheen pitää SAK:n edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa.

SAK:n jäsenliittojen johtajat puhuvat useissa vapputilaisuuksissa ympäri Suomea. Puuliiton puheenjohtaja Sakari Lepola pitää vappupuheensa Mikkelissä ja Savonlinnassa. Paperiliiton vappupuhujia ovat liittosihteeri Petri Vanhala Kuusankoskella ja sihteeri Sauli Kovanen Tampereella. AKT:n puheenjohtaja Timo Räty puhuu vappuna Lahdessa ja Hyvinkäällä.

Suomen Elintarviketyöläisten Liiton puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen puhuu Jyväskylässä ja Äänekosken Suolahdella. Raumalla vappupuheet pitävät Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto ja Rakennusliiton toinen puheenjohtaja Kyösti Suokas. Rakennusliiton järjestösihteeri Jukka Asikainen puhuu Jokioisilla. Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta vappupuhujina ovat tänä vuonna puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori Kokkolassa ja Pietarsaaressa, toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen Oulussa sekä järjestöpäällikkö Pekka Soini Mäntyharjulla.

Helsingin vappu Hakaniemessä

Helsingin työväen vappu järjestetään Hakaniemessä. Vappupäivän ohjelma alkaa marssilla, joka lähtee liikkeelle klo 11 Rautatientorilta. Varsinainen juhla alkaa Hakaniemessä klo 12. Juhlapuhujina ovat tänä vuonna SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen ja SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola.

Hakaniemessä tapahtuu myös ennen juhlapuheita. Myyntipöydät avautuvat klo 10 ja musisointi alkaa Kengurumeiningin tahdissa klo 11. Juhlan päätteeksi esiintyy Miss Saana and the Missionaries -yhtye. Juhlan juontaa toimittaja Silvia Modig. Työväenlauluja lauletaan Paasitornin juhlasalissa kello 14 alkaen Sauli Malisen ja Johanna Vikstenin johdolla.

Lista SAK:laisen ay-liikkeen vappujuhlista 2010