s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:laista vappua vietetään yl…

SAK:laista vappua vietetään yli 70 paikkakunnalla

Vapputunnelmaa Helsingissä 2007. Kuva: Marjut Vainio

SAK:laisia vappujuhlia järjestetään tänä vuonna jälleen yli 70 paikkakunnalla. SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen puhuu tänä vappuna Jyväskylässä ja SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola Kirkkonummella. Lisäksi SAK:sta vappupuheita pitävät muun muassa johtaja Lauri Lyly Tampereella, johtaja Matti Tukiainen Salossa ja järjestöpäällikkö Reijo Paananen Oulussa ja Raahessa.

Myös SAK:n jäsenliittojen johtajat puhuvat useissa vapputilaisuuksissa ympäri Suomea. Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen puhuu Raumalla, Paperiliiton sihteeri Sauli Kovanen Anjalankoskella ja liittosihteeri Petri Vanhala Vaasassa. Sähköliiton puheenjohtaja Martti Alakoski puhuu Mikkelissä ja Savonlinnassa, Suomen Elintarviketyöläisten Liiton puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen Lahdessa, Palvelualojen ammattiliiton 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen Joensuussa, Metallityöväen Liiton liittosihteeri Matti Mäkelä Kotkassa ja Kemianliiton liittosihteeri Hannu Siltala Kokkolassa.

Helsingin Vappu Hakaniemessä

Helsingin Työväen Vappu järjestetään Hakaniemessä. Vappupäivän ohjelma alkaa marssilla, joka lähtee liikkeelle klo 11 Rautatientorilta. Varsinainen juhla alkaa Hakaniemessä klo 12. Juhlapuhujina ovat tänä vuonna valtiotieteiden tohtori Pilvi Torsti ja Rakennusliiton 2. puheenjohtaja Kyösti Suokas.

Hakaniemessä tapahtuu myös jo ennen juhlapuheita – myyntipöydät avautuvat klo 10 ja musiikkiesitykset alkavat klo 11. Juhlan päätteeksi esiintyy Tango Siboney -orkesteri, jonka ohjelmistossa on tangoja sadan vuoden ajalta. Juhlan juontaa näyttelijä Sara Paavolainen. Työväenlauluja lauletaan perinteisesti Paasitornin juhlasalissa kello 14 alkaen.

Lista SAK:laisen ay-liikkeen vapputapahtumista löytyy oikeanpuoleisen palstan linkkien kautta.