s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:laiset juhlivat vappua jäl…

SAK:laiset juhlivat vappua jälleen yli 70 paikkakunnalla

Hakaniemen tori vappuna 2002. Kuva: Marjut Vainio.

SAK:lainen ammattiyhdistysliike juhlistaa vappua jälleen sankoin joukoin ympäri Suomea. Tänä vuonna juhlia järjestetään ainakin 74 paikkakunnalla. Tämä on toinen vuosi, jolloin juhlia järjestetään yli 70. Aiemmin lukumäärä oli pitkään vakiintunut noin 60 juhlaan.

Vappujuhlissa pidettyjä puheita ja niiden referaatteja voi käydä lukemassa SAK:n nettisivuilta heti sunnuntaina 1.5.2005.

Hakaniemen torilla järjestettävässä Helsingin Työväen Vappujuhlassa juhlapuhujina ovat tänä vuonna kansanedustajat Rakel Hiltunen ja Kari Uotila. Vappujuhla alkaa marssilla, joka lähtee VR:n Makasiineilta kello 11.00. Samaan aikaan Hakaniemen torilla on lastenohjelmaa, varsinainen juhla torilla alkaa klo 12.00. Työväenlauluja lauletaan Paasitornin juhlasalissa kello 14.00 alkaen. Juhlan juontaa näyttelijä Mika Nuojua.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen puhuu tänä vappuna Joutsenossa sekä Lappeenrannassa ja SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola Seinäjoella. Lisäksi SAK:sta vappupuheita pitävät muun muassa johtaja Lauri Lyly Raumalla ja apulaisjohtaja Matti Viialainen Mäntyharjulla.

Vapun puhujalistalta löytyy myös useita SAK:n jäsenliittojen johtohenkilöitä. Palvelualojen ammattiliitto PAM:n puheenjohtaja Ann Selin puhuu Hämeenlinnassa ja KTV:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori Joensuussa. Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen pitää vappupuheen Kuusankoskella, Puu- ja erityisalojen puheenjohtaja Kalevi Vanhala Savonlinnassa. AKT:n puheenjohtaja Timo Rätyä kuullaan Lahdessa.

Ministereistä vappupuheen pitävät tänä vuonna työministeri Tarja Filatov Vaasassa, valtiovarainministeri Antti Kalliomäki Tampereella, oikeusministeri Johannes Koskinen Riihimäellä sekä sisäasiainministeri Kari Rajamäki Pieksämäellä ja Varkaudessa. Kansanedustajia kuulee usealla paikkakunnalla, puheen pitävät mm. Liisa Jaakonsaari Kajaanissa, Outi Ojala Tampereella ja Esko-Juhani Tennilä Kittilässä sekä Rovaniemellä. Matti Ahde puhuu Raahessa, Säde Tahvanainen Kouvolassa ja Arja Alho Kirkkonummella.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Suvi-Anne Siimes puhuu Joensuussa sekä Lieksassa. Myös molemmat Vasemmistoliiton varapuheenjohtajat puhuvat vappuna, Minna Sirnö Pudasjärvellä ja Reijo Kalliorinne Torniossa. SDP:n puoluesihteeri Eero Heinäluomaa kuulee sekä Jyväskylässä, Äänekoskella että Saarijärvellä. Vasemmistoliiton puoluesihteeri Aulis Ruuth puolestaan Pietarsaaressa sekä Kokkolassa. Eduskuntaryhmän puheenjohtajista SDP:n Jouni Backman puhuu Mäntyharjussa sekä Savonlinnassa ja Vasemmistoliiton Martti Korhonen Oulussa. Euroopan parlamentin jäsenistä Riitta Myller pitää vappupuheensa Outokummussa.

Vuonna 2004 SAK:lainen ammattiyhdistysliike juhli vappua yli 70 paikkakunnalla lämpimässä ja aurinkoisessa säässä yhteensä 82 000 osallistujan voimin. Vappujuhlissa kävijöiden määrä oli nousussa joka puolella Suomea, kokonaismäärä kasvoi yli 30 000:lla vuodesta 2003. Suurimmat osallistujamäärät keräsivät Vaasa (noin 18 000 osallistujaa), Helsingin Hakaniemi (8 000), Joensuu (6 000), Jyväskylä (5 000), Oulu (4 500) ja Tampere (4 000).

Lista SAK:laisen ay-liikkeen vappujuhlista
Listaa päivitetään vapun aatonaattoon 29.4. saakka.

Lue myös

Vappu-Arvo – duunarien oma vappulehti