SAK: Vuokra-asuntotuotantoa vauhditettava

SAK:sta on tärkeää, että vaikeassa taloustilanteessa hallitus kykenee panostamaan työllisyyden ja kasvun edellytysten parantamiseen. Hallituksen olisi kuitenkin pitänyt lukuisten uusien verotukien sijaan panostaa enemmän aikuisten oppisopimuskoulutukseen, perusväylänpitoon, julkisten rakennusten peruskorjauksiin ja vuokra-asuntotuotantoon.
30.08.2012 14:16

– Tiedot vuokra-asuntotuotannon hidastumisesta pääkaupunkiseudulla olisivat edellyttäneet hallitukselta uusia keinoja rakentamisen käynnistämiseksi. Syksyn aikana hallitukselta ja kunnilta odotetaan vaikuttavia toimia asuntotuotannon vauhdittamiseksi, SAK:n pääekonomisti Olli Koski sanoo.

– Tutkimus- ja kehittämistoiminnan verovähennys sekä muut päätetyt verotuet monimutkaistavat Suomen verojärjestelmää. Määräaikaisten verovähennysten toimivuutta on arvioitava tarkasti ja kriittisesti ennen niin vakinaistamista, SAK:n pääekonomisti Olli Koski sanoo.

Nuorten yhteiskuntatakuun toteutumiseen ja työllisyysmäärärahojen lisäykseen SAK on tyytyväinen. Molemmat linjaukset vahvistavat kestävästi työvoiman tarjontaa.

Uuden jäänmurtajan tilaaminen on myönteinen viesti suomalaiselle vientiteollisuudelle sekä toivottavasti myös suomalaiselle telakkateollisuudelle.

– Rikkidirektiiviin sopeutumisessa riittää vielä hallituksellakin töitä. Rikkipesurien investointituki on hyvä avaus, mutta kustannustason nousuun nähden riittämätön toimenpide. Vielä tarvitaan toimia, joilla edistetään suomalaisen vientiteollisuuden sopeutumista uuteen tilanteeseen, Koski sanoo.

Valtioneuvoston tiedote talousarvioesityksestä

Lisätietoja: