s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK valtiontalouden kehyksistä…

SAK valtiontalouden kehyksistä: Aikuiskoulutukseen lisää rahaa

Valtiontalouden kehykset vuosille 2009-2012

Hallituksen neuvottelutulos valtion määrärahakehyksistä vuosille 2009-2012 ei sisältänyt selviä linjauksia sosiaaliturvan, muutosturvan ja aikuiskoulutuspolitiikan kehittämiseksi. SAK:n mielestä Suomen työmarkkinoiden jatkuva rakennemuutos kuitenkin edellyttää merkittäviä määrärahalisäyksiä näillä aloilla.

”Kehyspäätöksen koulutuspoliittiset linjaukset ovat kovin yksipuolisia. Hallituksen olisi pitänyt kehysriihessä jo varautua laajempaan ammatillisen aikuiskoulutuksen uudistamiseen. Panostusten lisääminen vain yliopistosektorille ei tee Suomesta vielä korkean osaamisen ja sivistyksen maata. Avainkysymys on nostaa koko työikäisen väestön osaamistasoa. Vähintäänkin olisi pitänyt suunnata Noste-ohjelmaan mitoitetut 35 miljoonaa takaisin työelämässä ilman tutkintoa olevien lisäkoulutukseen”, SAK toteaa kehyskannanotossaan.

SAK pitää tervetulleena hallituksen päätöstä toteuttaa Sailaksen kohtaantotyöryhmän ehdotukset ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen lisäämisestä.

Liikennepolitiikan osalta kehyspäätös sisälsi sekä hyviä että huonoja uutisia. SAK pitää tehtyjä liikenneratkaisuja puunsaannin edistämiseksi perusteltuna. Sen sijaan muun perusväylänpidon määrärahat ovat edelleen riittämättömät ja joukkoliikenteen tukeen olisi pitänyt ilmastopolitiikankin vuoksi varata enemmän rahaa. Raideliikennehankkeiden painottaminen kehyspäätöksessä oli myönteistä.