s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK valmis tuponeuvotteluihin

SAK valmis tuponeuvotteluihin

Keskeisiä tavoitteita työllisyys ja muutosturvallisuus

SAK valmis tuponeuvotteluihin

SAK:n on valmis aloittamaan neuvottelut kaksivuotisesta kattavasta tulopoliittisesta ratkaisusta. SAK:n hallitus arvioi maanantaisessa kokouksessaan edellytyksiä neuvottelujen käynnistämiseen ja täsmensi SAK:n valtuuston toukokuussa asettamia laatutavoitteita sopimuskierrokselle. Palkka- ja muihin ostovoimatavoitteisiin SAK:n hallitus palaa 7. lokakuuta.

SAK:n laatutavoitteet sopimuskierrokselle muodostavat kokonaisuuden, jonka tavoitteena on työllisyyden ja työelämän muutosturvallisuuden parantaminen. Tähän SAK tähtää mm. osaamista ja työsuhdeturvaa parantamalla, luomalla lisää edellytyksiä työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen, tukemalla työhyvinvointia ja työssäjaksamista sekä kehittämällä työelämän yhteistyötä.

Työllisyyden ja muutosturvallisuuden parantaminen

SAK:n tavoitteena on, että aikuisväestön osaamisen kohottamisohjelma käynnistetään ensi vuonna ja toteutetaan sovitulla tavalla yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa. Koulutukseen ohjelman puitteissa osallistuisi vähintään 10 000 aikuista vuosittain, mikä ensimmäisenä vuonna merkitsisi noin 20 miljoonan euron määrärahoja ohjelmalle. Lisäksi aikuiskoulutustuen ehtoja on syytä parantaa. Keskusjärjestöjen tulee laatia sopimus työntekijöiden osaamisen edistämisestä työpaikoilla ja palvelualoille neuvotella teollisuuden koulutussopimusta vastaava koulutussopimus.

Työntekijöiden työsuhdeturvaa SAK parantaisi kohti Euroopan kärkimaiden tasoa. Työnantajan vastuuta työntekijöistään muutostilanteissa olisi järjestön mielestä lisättävä mm. ottamalla käyttöön muutosturvaraha, jonka irtisanova työnantaja maksaa taloudellisten ja tuotannollisten syiden tai toiminnan uudelleenjärjestelyjen vuoksi irtisanotuille. Yhteistoimintamenettelyä muutostilanteissa tulisi kehittää liittämällä henkilöstön uudelleensijoittamisohjaus menettelyn piiriin ja palvelualoille neuvotella irtisanomissuojasopimus. Lisäksi tulisi työnantajien uudelleensijoittamisvelvollisuutta kilpailuttamistilanteissa vahvistaa.

Työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen

Työelämän inhimillisyyttä ja lapsiperheiden hyvinvointia SAK parantaisi mm. helpottamalla työn ja perhe-elämän yhteensovittamista. Osittaisen hoitovapaan ja -rahan ehtoja tulisi SAK:n mielestä parantaa, ja oikeus osittaiseen hoitovapaaseen laajentaa alle 10-vuotiaiden lasten vanhempiin. Oikeus jäädä kotiin hoitamaan sairastunutta lasta tulisi puolestaan laajentaa alle 12-vuotiaiden lasten vanhempiin. Työntekijän mahdollisuuksia vaikuttaa työaikansa sijoittumiseen on parannettava.

Työhyvinvointi ja työssäjaksaminen

Työaikatavoitteissaan SAK määrittelisi neljän tunnin yhdenjaksoisen vähimmäistyöajan ja toisaalta lyhentäisi yleistä työaikaa Euroopan unionin kärkimaiden vauhdissa. Alakohtaisiin työ- ja virkaehtosopimuksiin voitaisiin liittää työaikatilejä, joihin kertyvästä työajasta ja käyttämisestä työntekijä itse päättää.

Vuorotyöntekijöiden asemaa järjestö parantaisi lyhentämällä keskeytymättömässä kolmivuorotyössä työskentelevien keskimääräistä työaikaa yhden työvuoron pituutta vastaavalla määrällä sekä nostamalla vuoro- ja jaksotyöntekijöiden työturvallisuusriskit erityistarkasteluun.

SAK myös helpottaisi pätkätyöntekijöiden pääsyä työterveyshuollon piiriin ja liittäisi oikeuden sairausajan palkkaan alle kuukauden pituisissa työsuhteissa niihin sopimuksiin, joista se vielä puuttuu.

Työelämän yhteistyön ja paikallisen sopimisen kehittäminen

SAK laajentaisi paikallisen yhteistyötä ja sopimisen aihepiirejä ja nostaisi luottamusmiehen olemassaolon työehtosopimuksista poikkeavan sopimisen ehdoksi. Erimielisyystilanteissa tulkintaetuoikeus paikallisen sopimuksen sisällöstä olisi SAK:n mielestä oltava työntekijäpuolella, kuten Ruotsissa.

SAK edellyttää, että luottamusmiestoiminnan edellytykset pienillä työpaikoilla turvataan mm. käynnistämällä toimenpideohjelma luottamusmiesverkon rakentamiseksi. Myös konsernitasoisesta luottamusmiestoiminnasta tulee sopia. Luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille maksettavia korvauksia on korotettava ja heille turvattava asian- ja ajanmukaiset työvälineet, mm. matkapuhelin ja verkkoyhteys.

Tasa-arvo, työhyvinvointi ja etätyö jatkuvan neuvottelun asialistalle

Sopimuskierrostavoitteiden lisäksi on SAK:n mielestä vahvistettava edelleen jatkuvan neuvottelun kulttuuria työmarkkinajärjestöjen välillä. Olennaisia jatkuvien neuvottelujen piiriin liitettäviä asioita ovat SAK:n mielestä mm. tasa-arvon edistäminen työelämässä, toimenpiteet työhyvinvoinnin parantamiseksi sekä Euroopan teletyötä koskevan sopimuksen täytäntöönpano.

Valtiovallan toimenpiteet

EU:n laajentumisen lähestyessä on keinottelu ulkomaalaisten työntekijöiden työehdoilla estettävä valvontaa tehostamalla. Valvonnan tehostaminen edellyttää lisäresursseja sekä valvontaviranomaisten ja ammattiliittojen valtuuksien lisäämistä. Samalla työehtosopimuksen tason alittavien palkkojen maksaminen on tehtävä rangaistavaksi.

SAK edellyttää, että valtio turvaa riittävät resurssit aikuisväestön osaamisen kohottamisohjelman toteuttamiseen. Työllisyyden tukeminen edellyttää lisäksi lisämäärärahoja aktiiviseen työvoimapolitiikkaan. Sovitellun päivärahan enimmäiskesto on selvitettävä kesään mennessä. Osana työllisyystoimenpiteitä tarvitaan valtiolta toimia asuntotuotannon lisäämiseksi ja asumiskustannusten keventämiseksi.

– Työympäristöosaston johtaja Kirsti Palanko-Laaka, puh. (09) 772 1401
– Vastaava lakimies Jorma Rusanen, puh. (09) 772 1409 tai 0400-548 5661

SAK:n tavoitteet sopimuskierrokselle 2003-2004

SAK:n hallituksen kokouksessaan 23.9.2002 hyväksymät tavoitteet (pdf)

Taustamuistio

Taustamuistio Vakautta ja turvallisuutta – SAK:n tavoitteet syksyn 2002 tulokierrokselle löytyy kohdasta Ajankohtaista > Kuukauden teema. Taustamuistio on saatavilla myös pdf-muodossa.