SAK valmis tuottavuustalkoisiin

SAK on valmis osallistumaan tuottavuustalkoisiin. Talkoiden lähtökohtana on kuitenkin oltava työnantajien ja palkansaajien tasavertaisuus.
22.05.2015 11:24
SAK:n valtuusto oli koolla Kiljavan opistolla

– Tuottavuuden noston menestyksellisiä esimerkkejä yhdistää se, että työntekijät on otettu mukaan yrityksen kehittämiseen, SAK:n valtuusto toteaa päätöslausumassaan.

Valtuusto painottaa, ettei työajan pidentäminen lisää työpaikkoja eikä tuottavuutta. Sen sijaan on keskityttävä nykyisen työajan tehostamiseen työaikajärjestelyillä. Lisää työaikaa on tarjottava niitä tarvitseville: työttömille, vastentahtoisesti osa-aikatyötä tekeville ja nollatuntisopimuslaisille.

SAK edellyttää uuden hallituksen toteuttavan eläkeratkaisun työmarkkinajärjestöjen sopimalla tavalla. Eläkemaksujen taso ja työttömyysturvan lisäpäivät ovat olennainen osa eläkesopua eikä niihin pidä puuttua, päätöslausumassa todetaan.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön valtuusto kokoontui Nurmijärven Kiljavan opistolla torstaina ja perjantaina.

SAK:n valtuuston päätöslausuma