SAK vaatii verotuksen progression lisäämistä
Seuraavalla vaalikaudella on tehtävä merkittävä verouudistus, joka lisää verojärjestelmän oikeudenmukaisuutta eli verojen määräytymistä veronmaksukyvyn mukaan. Pieni- ja keskituloisten ansioverotusta ei pidä kiristää. Verotuloja voidaan lisätä kasvattamalla pääomatuloverotusta ja muuttamalla osinkoverotus progressiiviseksi. Linjaukset sisältyvät SAK:n veropoliittiseen puheenvuoroon Hyvinvointi rahoitetaan veroilla, jossa on käsitelty seuraavan vaalikauden verouudistustarpeita.
Työllisyyssyistä ansiotulojen verotuksen yleistä kiristämistä tulisi välttää erityisesti pieni- ja keskituloisilla. Työtulojen verotuksen progressiota voidaan kuitenkin kasvattaa lisäämällä valtion tuloveroasteikkoon uusi porras 150 000 euron kohdalle. Palkansaajien pakollisien maksujen kuten työeläkemaksun nousu on kompensoitava verotuksessa.
SAK:n mielestä työtulovähennykseen voitaisiin tehdä parannus porrastamalla sen suuruutta huollettavien lasten lukumäärän perusteella. Tämä kannustaisi lasten vanhempien työhön osallistumista.
Yhteisöverossa SAK ei näe alentamistarvetta. Suomen on oltava yrityksille houkutteleva sijaintipaikka, ja yritysverokanta on nykyiseen tapaan pidettävä kilpailukykyisenä muihin vanhoihin EU-maihin nähden. Aloittamalla aggressiivisen verokilpailun Suomi kuitenkin todennäköisesti vain menettäisi verotuloja saavuttamatta merkittävää hyötyä. Ansiotulojen muuntaminen kevyemmin verotetuiksi pääomatuloiksi on SAK:n mielestä estettävä muuttamalla osinkoverotus progressiiviseksi. Osinkoveroa on lisäksi kiristettävä, ja se on sovitettava yhteen ansiotuloverotuksen kanssa.
Myös varallisuuden verotusta on kehitettävä oikeudenmukaisemmaksi. Kiinteistöveron rajoja voidaan nostaa ja sen veropohjaa laajentaa maa- ja metsätalousmaahan. Pienituloisten kiinteistöveroa on kuitenkin välttämätöntä huojentaa, jotta kohtuuttomuuksilta vältytään. Perintöverotus on säilytettävä oikeudenmukaisuutta parantavana verona, ja yritysvarallisuuden nykyisiä huojennuksia on karsittava.
SAK:n verolinjausten lähtökohtana on kerätä riittävästi verotuloja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämiseksi työllisyyttä tukevan uudistuksen avulla. Tehdyt esitykset lisäisivät verotuloja vuosittain vajaat 500 miljoonaa euroa. SAK suhtautuu varauksella suurempiin veronkiristyksiin ja suunnitelmiin siirtää verotuksen painopistettä välillisiin veroihin. Jos kulutusveroja kuitenkin kiristetään, on se hyvitettävä pienipalkkaisille työntekijöille tuloverotusta alentamalla.
SAK:n esitysten tuottovaikutukset
<style>table.taulukko#id4131383 { border-left-width: 1px; border-top-width: 1px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px;}table.taulukko#id4131383 th { border-right-width: 1px; border-bottom-width: 1px; border-left-width: 0px; border-top-width: 0px;}table.taulukko#id4131383 td { border-right-width: 1px; border-bottom-width: 1px; border-left-width: 0px; border-top-width: 0px;} th#id4131383_1 { width: 50%; } td#id4131383_1 { width: 50%; } th#id4131383_2 { width: 50%; } td#id4131383_2 { width: 50%; } </style><table class=”taulukko” style=” background-color: #EBEBEB” id=”id4131383″ width=”100%” border=”1″ cellpadding=”5″ cellspacing=”1″>
Veroesitykset
Arvio tuottovaikutuksesta vuodessa
vaalikauden lopussa (milj. euroa)
Pääomatuloverotus
Palkansaajien TyEL-maksun kompensointi
Valtion tuloveroasteikkoon uusi porras
Työtulovähennyksen porrastaminen
lapsiluvun mukaan
Alueelliset maksuvapauskokeilut
poistetaan asteittain
Työnantajan matalapalkkatukea jatketaan
Verottomien lakkoavustusten
ylärajan tarkistus
Kotitalousvähennystä supistetaan
Kiinteistöveron rajoja nostetaan ja
veropohjaa laajennetaan
Kiinteistöverotusta huojennetaan
pienituloisilla
Perintöverotuksen huojennuksia
poistetaan
Ostoeläkkeiden tukea vähennetään
Windfall-voittojen vero
+500
-450
+50
-100
+10
-90
-0
+50
+250
-50
+50
+50
+200
Yhteensä
+470