s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK tyytyväinen hallituksen ja…

SAK tyytyväinen hallituksen ja eduskunnan työllisyyspanostuksiin

Matti Viialainen

SAK:n Matti Viialainen:

Hallituksen tulosopuun liittämä työllisyyspaketti sekä hallituspuolueiden eduskuntaryhmien sopimus lisäpanostuksista liikennehankkeisiin ja aravaehtojen helpottamiseen ovat erittäin tervetulleita. Taantuman pitkittyessä työllisyys uhkaa heiketä ja siksi nyt on oikea aika elvyttää kotimaista kysyntää. Julkiset investoinnit ja asuntojen rakentamisen sekä korjaustoiminnan vauhdittaminen hallituksen ja eduskuntaryhmien sopimalla tavalla ansaitsevat kiitoksen. Syntynyt kokonaisuus vastaa pitkälle niitä ehdotuksia, joita SAK teki tuloneuvotteluissa työllisyyspaketin osalta.

Sujuva ja turvallinen liikenne on tärkeä peruspalvelu suomalaisille ja osa kansantaloutemme kilpailukykyä. Aloittamisvaltuuden saavat viisi tiehanketta ovat kaikki perusteltuja ja kustannus-hyötysuhteeltaan selvästi plussalla. Radanpidon määrärahat jäivät kuitenkin vielä liian vähäisiksi korjaustarpeisiin nähden. Ensi vuonna lisäbudjetilla on tarvittaessa palattava asiaan, jotta VR-Radan ei tarvitse mennä lomautuksiin. Asuntoministerin on myös viivyttelemättä valmisteltava eduskunnan edellyttämät lisähelpotukset aravatuotannon ehtoihin.

Vakauttava tuloratkaisu, työllisyyspaketti ja työn verotuksen lievä kevennys ovat kaikki oikeaan osuvia toimia työttömyyden nousun taittamiseksi. Yritysten onkin nyt kannettava oma yhteiskuntavastuunsa ja kaikin tavoin vältettävä lomautuksia ja irtisanomisia, sillä vahvistuneiden taseiden ja ensi vuonna paranevien näkymien takia viisas yrittäjä pitää nyt kiinni osaavasta henkilökunnastaan.

Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040-760 6250