SAK: Työntääkö hallitus naisia pois työelämästä?

SAK pelkää, että maan hallituksen kotihoitoa ja omaishoitoa edistävät päätökset kannustavat naisia jäämään kotiin. SAK:n tasa-arvovastaava Tapio Bergholm tähdentää, että hallituksen kaavailema tuottavuusloikka ei onnistu ilman naisten vahvaa panosta.
08.09.2015 10:00
SAK
SAK:n tasa-arvovastaava, erikoistutkija Tapio Bergholm.

– Suomessa naiset osallistuvat kansainvälisesti vertailtuna poikkeuksellisen aktiivisesti työmarkkinoille. Naisten osaaminen ja luovuus ovat varsinkin yksityisten ja julkisten palveluiden kehittämisessä ratkaisevan tärkeitä. Kotihoidon ja omaishoidon korostaminen vie naisia pois ansiotyöstä ja murtaa kahden aikuisen työssäkäyntiin perustuvan perhemallin tasapainon, Bergholm totesi hallituksen tasa-arvo-ohjelmaa valmistelevassa työpajassa tänään.

Hallitusohjelman tavoite nostaa päivähoitomaksuja ei edistä osaavien naisten osallistumista työelämään.

– Kun samaan aikaan päivähoitomaksuja korotetaan ja kotihoidon tuki jää ennalleen, kannusteet siirtyä kotoa töihin heikkenevät pienten lasten äideillä, jotka käyttävät edelleen pääosan perhevapaista. Päivähoito-oikeuden rajoittaminen ja päivähoidon ryhmäkokojen suurentaminen ovat nekin tasa-arvon näkökulmasta ongelmallisia, Tapio Bergholm painottaa.

SAK epäilee, että myös omaishoidon lisääminen tulee kannustamaan naisia työelämän ulkopuolelle.

– Hallituksen tulisi taata vanhuksille ja omaishoitoa tarvitseville pitkäaikaissairaille riittävät mahdollisuudet kodin ulkopuoliseen hoivaan. Kotihoivapainotus johtaa pysyvästi vinoihin hoivavastuisiin perheissä, SAK:n tasa-arvovastaava ennakoi.

Isyysvapaa kolmeen kuukauteen

Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö toivoo, että hallitus kannustaisi perheitä nykyistä tasa-arvoisempaan hoivavastuiden ja -mahdollisuuksien jakamiseen, mikä edistäisi sekä miesten hyvinvointia että naisten työllistymistä.

– Isille korvamerkittyjä vanhempainvapaita tulisi ehdottomasti lisätä. SAK on laskenut, että isälle korvamerkittyjen vapaiden pidentäminen nykyisestä yhdeksästä viikosta kolmeen kuukauteen maksaisi noin 50–100 miljoonaa euroa. Pidennyksen voisi rahoittaa korottamalla työnantajien ja työntekijöiden sairausvakuutusmaksuja korkeintaan noin puolella promillella, Bergholm laskee.

– Olemassa olevia perhevapaaoikeuksia tulisi myös esitellä ja markkinoida aktiivisemmin miehille. Hallituksen tulisi myös miettiä tapoja puuttua perhevapaita käyttävien miesten syrjintään työelämässä.

Työpajan hallituksen tasa-arvo-ohjelmasta järjestää sosiaali- ja terveysministeriö. Tasa-arvoasioista vastaavan perhe- ja peruspalveluministerin Juha Rehulan (kesk.) mukaan työpajan antia käytetään hyväksi hallituksen tasa-arvo-ohjelman valmistelussa.