SAK tukee työttömyysturvan käyttöä työllistämiseen

SAK kannattaa valtion rahoittaman työttömyysturvan käyttöä työllistymisen tukena.
12.04.2016 13:06
SAK
Pirjo Väänänen

Hallituksen ilmoitus käyttää työttömyysturvaa palkkatukeen, aloittavan yrittäjän starttirahaan ja liikkuvuusavustukseen on tervetullut uudistus. Nykyisessä työllisyystilanteessa on huolehdittava, että työttömät saavat tarvitsemansa tuen työpaikan hankkimiseksi, SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen sanoo.

Väänänen muistuttaa kuitenkin, että hallitus on edelleen leikkaamassa tuntuvasti työllisyysmäärärahoja.

– Jos hallitus ei nyt paikkailisi aiempia päätöksiään, palkkatukeen ja starttirahaan varatut rahat loppuisivat kesken vuotta.

Työ- ja elinkeinoministeriö kertoo työttömyysturvan ja työllistämistoimien uudistuksista tarkemmin maanantaina. SAK pitää tärkeänä, että määrärahojen uudelleen suuntaaminen koskee vain valtion rahoittamaa työttömyysturvaa eli peruspäivärahaa, työmarkkinatukea ja ansiosidonnaisen päivärahan perusosaa.

SAK:n työllisyysasioiden päällikkö muistuttaa, että ansiosidonnaisen työttömyysturvan sisältämän ansio-osan maksavat työntekijät ja työnantajat.

– Ansio-osan käyttö starttirahana tai palkkatukena vääristäisi kilpailua, kun nykyiset yrittäjät joutuisivat rahoittamaan uusien kilpailevien yritysten perustamis- ja palkkakuluja.

Väänäsen mukaan starttirahaa pitää myös jatkossa kehittää muiden työllistämistoimien kanssa.

– Yrittäjyyden tukeminen ei kuitenkaan saa johtaa työttömyysturvan leikkaamiseen tai työttömien aseman heikentämiseen.

Kouluttautumista helpotettava

Hallitus on jo päättänyt leikata ansiosidonnaista työttömyysturvaa ja poistaa kulukorvaukset työttömien omaehtoisesta koulutuksesta ensi vuoden alussa. SAK vastustaa leikkauksia ja esittää niiden tilalle työttömien omaehtoisen opiskelun helpottamista.

– Sen sijaan, että työttömiltä leikataan, osaamisen päivittäminen edistäisi työllistymistä. Työttömien omaehtoista kouluttautumista voitaisiin tukea luopumalla määräajaksi koulutustarpeen ja opiskeluedellytysten arvioinnista, SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen ehdottaa.