s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK tukee pitkäaikaistyöttömie…

SAK tukee pitkäaikaistyöttömien yhteiskuntatakuuta

Kuva: Ville Juurikkala

SAK tukee tänään julkistettua ehdotusta pitkäaikaistyöttömien aktivoinnin lisäämisestä. Nykyisin työmarkkinatukea saavista vain joka viides pääsee osallistumaan aktiivitoimenpiteisiin. SAK on jo vuosien ajan vaatinut työttömille enemmän mahdollisuuksia parantaa työkykyä ja osaamistaan vastaamaan paremmin työmarkkinoiden tämän päivän vaatimuksia. SAK:ssa on tyytyväisenä pantu merkille, että työllistymisen tukeminen saa ymmärrystä nyt myös laajemmin.

Työmarkkinatuen aktivointi on pitkäaikaistyöttömien yhteiskuntatakuu, jossa viranomaisten tehtävänä on torjua syrjäytymistä, tarjota aktiivitoimia ja tukea työttömien paluuta avoimille työmarkkinoille. Olennaista on, että työttömän kannalta tarkoituksenmukaisia, laadukkaita toimenpiteitä on tarjolla riittävästi. Kysymys ei voi olla sellaisesta työttömien keinotekoisesta massatyöllistämisestä kuntiin, joka ei tue pysyvämpää työllistymistä, mutta aiheuttaa vaikeuksia kuntien palvelutuotannolle. Kunnat kilpailevat avoimilla palvelu- ja työmarkkinoilla. Osana työmarkkinatuen uudistusta on työllistämistukia muutettava niin että yhä useampi työtön voidaan työllistää yksityiselle sektorille.

Työryhmä esittää, että työmarkkinatuelle asetetaan 500 päivän takaraja, jonka jälkeen tuen saamisen edellytyksenä on aktiivitoimiin osallistuminen. Oikeus työmarkkinatuen saamiseen jatkuisi kuitenkin aktivointitarjoukseen saakka. On muistettava, että työttömällä työnhakijalla on jo nyt velvollisuus ottaa tarjottu työ- tai koulutuspaikka vastaan työttömyyspäivärahan tai työmarkkinatuen menettämisen uhalla. Toimenpiteiden vaikuttavuuden kannalta esitetty ajankohta on jo aivan liian myöhäinen. SAK korostaa, että toimenpiteitä on oltava tarjolla työttömille jo kun työttömyys uhkaa pitkittyä.

Ehdotukset työmarkkinatuen kehittämiseksi ovat hyvää jatkoa työvoiman palvelukeskusten perustamiselle. Työhallinto ei voi yksinään ratkaista työttömyysongelmaa. Työttömyyden pitkittyessä taustalla on usein monia muita ongelmia, jotka estävät työllistymisen avoimille työmarkkinoille. SAK:n mielestä keskustelu siitä, mikä viranomaistaho vastaa työttömien tukemisesta on epäolennaista. Palvelukeskusten toimintamallin mukaista tiivistä paikallista yhteistyötä tarvitaan joka kunnassa, jotta työttömien pysyvä paluu työelämään on mahdollista.

Työmarkkinatuen uudistus onnistuu vain, jos tähän varataan riittävät määrärahat. Samalla on huomioitava muutosturvan toimintamalli, joka osataan vähentää virtaa pitkäaikaistyöttömyyteen ja tukee näin myös työryhmän pitkäaikaistyöttömyyden ratkaisuehdotuksia. Työllistämistoimien laadukas lisääminen edellyttää, että kehysriihen yhteydessä hallitus osoittaa lisämäärärahoja työvoimapolitiikan toimeenpanoon. Työmarkkinatukiuudistus on toteutettava niin, ettei kuntien taloudellinen kokonaisrasitus kasva.

Työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri Saana Siekkinen, puh. 040 834 5030

Saana Siekkinen: SAK:n tavoitteena työttömien työkyvyn parantaminen ja osaamisen päivittäminen