s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK tukee komission ehdottamaa…

SAK tukee komission ehdottamaa siirtymäaikaa maantiekuljetuksiin

Apulaisjohtaja Matti Viialainen Seinäjoella:

Euroopan komissio ehdottaa siirtymäaikoja hakijamaiden pääsylle nykyisten EU- maiden kansallisille kuljetusmarkkinoille. Komission mukaan suuret kustannuserot voisivat merkittävällä tavalla vahingoittaa nykyisiä jäsenvaltioita, jos maantiekuljetusten markkinat yhtäkkisesti avattaisiin.

Komission esityksen mukaan ns. kabotaasiin eli maiden sisäisiin kuljetuksiin sovellettaisiin neljän tai viiden vuoden mittaista siirtymäaikaa. Viron ja Liettuan osalta siirtymäaika olisi neljä vuotta, Latvian ja Puolan kohdalla viisi vuotta. Vakavissa häiriötapauksissa voitaisiin siirtymäajan jälkeen vielä soveltaa vuoden ajan turvalauseketta markkinahäiriöiden estämiseksi. Sen sijaan kansainväliset kuljetukset vapautettaisiin välittömästi jäsenyyden alkaessa.

SAK pitää komission ehdotusta perusteltuna. EU-ministerivaliokunnan tulee hyväksyä komission neuvottelukantaa tukeva linjaus Suomen kannaksi. Myös nykyisten jäsenmaiden osalta kansalliset maantiekuljetukset vapautettiin asteittain – ja kokonaisuudessaan vasta vuonna 1998.

Kuljetusala on herkkä erilaisesta ajoneuvojen ja polttoaineiden verotuksesta, kuljettajien palkkatasosta sekä yritys- ja arvonlisäverotuksesta aiheutuville suurille kustannuseroille. Suomalaiset kuljetusliikkeet ja niiden kuljettajien työllisyys voisivat joutua vakaviin vaikeuksiin, jos vaikkapa Oulun ja Helsingin välinen rahtiliikenne tai maan sisäiset puutavarakuljetukset metsistä tehtaille avattaisiin heti huomattavasti alemman kustannustason maiden rekoille.

Liikenteessä on otettava huomioon myös liikenneturvallisuuden ja ympäristön vaatimukset. Uusien jäsenmaiden on siksi täytettävä ennen kabotaasin vapauttamista kaikki mm. ajopiirtureiden käyttöön ja polttoaineiden päästörajoituksiin liittyvät EU:n vaatimukset.