s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK torjuu uudet heikennykset …

SAK torjuu uudet heikennykset työttömyysturvaan

SAK:n hallitus piti tiistaisessa kokouksessaan myönteisenä, että työttömyysturvaneuvotteluissa on tapahtunut edistymistä. SAK:n tavoitteena työttömyysturvaa uudistettaessa on ollut erityisesti työssäoloehdon palauttaminen nykyisestä 10 kuukaudesta kuuteen kuukauteen, työssäoloehdon kertyminen yhdistelmätuen ajalta sekä sovitellun päivärahan kehittäminen niin, että se nykyistä paremmin mahdollistaa pätkätöiden vastaanottamisen.

Tuoreet tutkimukset vahvistavat, että tärkein syy Suomen köyhyysongelmaan on ihmisten putoaminen ansiosidonnaiselta työttömyysturvalta työmarkkinatuen varaan. Ansioturvalle pääsyä onkin helpotettava. SAK torjuu ajatukset, että työttömyysturvaan tehtävät parannukset voitaisiin rahoittaa heikentämällä toisten, esimerkiksi ikääntyvien, työttömien toimeentuloa. Köyhyysongelmaa ei ratkaista käymällä toisten köyhien taskuilla.

Hallituksessa todettiin, että SAK:n aiemmat työeläkkeiden uudistamista koskevat tavoitteet ovat edelleen voimassa. Työeläkelait on saatava vastaamaan 2000-luvun työelämän todellisuutta. Eläkeuudistuksessa on tehtävä oikeutta myös sille palkansaajakunnan suurelle enemmistölle, jonka työura koostuu useista työsuhteista, usein vielä vaihtelevalla ansiotasolla. Yhteyttä eläkemaksujen ja työeläkkeiden välillä on vahvistettava. Myös nuorena, alle 23-vuotiaana tehdystä työstä on jatkossa kerryttävä eläkettä.

Hallituksen keskustelussa edellytettiin, että kaikki osapuolet käyvät nyt neuvotteluihin tosissaan ja varoitettiin neuvottelujen jarruttamisesta.

SAK:n hallitus on seuraavan kerran koolla maanantaina 12.11. klo 9.30, jolloin se odottaa saavansa sosiaalipakettia koskevan neuvottelutuloksen arvioitavakseen.