SAK toivoo yhteiskuntasopimukselta työllisyyttä

SAK toivoo yhteiskuntasopimukselta vahvaa otetta työllisyyden kohentamiseksi.Suomen suurin palkansaajajärjestö jätti eilen vastauksensa hallitusta muodostavan keskustan puheenjohtajan Juha Sipilän kysymyksiin koskien laajaa yhteiskuntasopimusta.
29.04.2015 17:42
SAK
SAK tarjoaa hallitukselle yli 50 konkreettista keinoa työttömyyden vähentämiseksi.

Järjestö tarjoaa tulevalle hallitukselle yli 50 konkreettista keinoa työttömyyden vähentämiseksi ja Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi.

Kannustinloukkuja SAK haluaa purkaa alentamalla pienituloisten verotusta ja vähentämällä työtulon vaikutusta asumistukeen. Kannustinloukut koskevat erityisesti pienituloisia, jotka työllistyessään tai lisätuloja saadessaan maksavat enemmän veroja. Samalla he menettävät julkiselta sektorilta saamiaan tulonsiirtoja.

Suomea ravistelevaan rakennemuutokseen SAK vastaa mallilla, jossa kullakin toimialalla ryhdyttäisiin käymään yritys- ja sopimusalakohtaista keskustelua työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kohentamiseksi.

Rakennemuutoksen vuoksi työttömiksi päätyvien reittiä takaisin työelämään SAK nopeuttaisi kehittämällä muutosturvaa muun muassa lisäämällä aikuiskoulutusta ja mahdollistamalla osittain tai määräaikaisesti lomautetuille opiskelun. SAK helpottaisi myös työttömien omaehtoista kouluttautumista.

Työvoima ja työpaikat eivät kohtaa alueellisesti tai osaamisen osalta. Tätä ongelmaa on helpotettava. Pitkäaikaistyöttömien työllistämistä vahvistetaan parantamalla TE-toimistojen palveluja. Järjestö ehdottaa lisäksi, että hallitus varmistaisi kaikkien nuorten pääsyn peruskoulun jälkeiseen koulutukseen.

Kasvualueiden kohtuuhintainen asuntorakentaminen puolestaan edistäisi työn perässä muuttamista. Kasvukeskuksiin saadaan lisää asuntoja kytkemällä raideliikenteen investoinnit asuntorakentamiseen tarkoitettujen alueiden kaavoitukseen.

Avainsana – yhteistyö

SAK muistuttaa, että yhteiskuntasopimuksen synty edellyttää tulevalta hallitukselta sitoutumista yhteistyöhön kaikkien työmarkkinaosapuolien kanssa.

Edellytyksenä on muun muassa kolmikantayhteistyö ansiosidonnaisen sosiaaliturvan ja työelämäasioiden valmistelussa sekä uudistettaessa työmarkkinoiden neuvottelujärjestelmää.

Lisäksi SAK odottaa, että työmarkkinajärjestöjen neuvottelema eläkeuudistus toteutetaan jo sovitusti, työehtojen kehittämistä ohjaa yleissitovuus.

Näin SAK vastasi 28. toukokuuta Sipilän kolmeen kysymykseen.

Lisätietoja antavat: puheenjohtaja Lauri Lyly, puh. 020 774 0100, työelämäasioiden johtaja Saana Siekkinen, puh. 040 834 5030 ja työllisyys- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099.