s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK: Talouspolitiikan linja jä…

SAK: Talouspolitiikan linja jäi sumuun

Euroja

Hallituksen kehyspäätös on liian varovainen vastaus Suomea uhkaavaan työllisyyskriisiin, SAK katsoo. Uutta tehokasta elvytystä ei esitetty, vaikka valtiovarainministeriön omaa talousennustetta heikennettiin tuntuvasti.

Kehysriihen päätökset eivät vielä riitä kuntatalouden kriisin välttämiseen. Valtionosuuksien korottamiselle on edelleen tarvetta. Kuntien tulojen tekeminen aikaisempaa riippuvaisemmaksi suhdanneherkästä yhteisöverosta ei ole pitkän päälle kestävä ratkaisu. Kiinteistöveron veropohjaa olisi pitänyt kehysriihessä laajentaa maa- ja metsätalousmaahan.

Viime budjettiriihessä päätettyjä työvoimapolitiikan leikkauksia ei kehysriihessä täysimääräisesti peruttu. Menojen uudelleenkohdentamisessa lisäysten painopisteen tulee olla työllisyyttä edistävissä toimissa ja työelämälähtöisen aikuiskoulutuksen parantamisessa. Näiltä osin kehyspäätöksen kirjaukset ovat varovaisen lupaavia.

Kela-maksun korvaaminen ekologisilla veroilla on peruslinjaltaan järkevä ratkaisu. Epäoikeudenmukaista on maksattaa osa laskusta tavallisilla kotitalouksilla. Kotitalouksien kasvavan rasituksen kompensoimiseksi palkkaverotuksen pitäminen kohtuullisena onkin jatkossa tärkeää.