s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja AKAVA vetoavat ra…

SAK, STTK ja AKAVA vetoavat rauhanomaisen ratkaisun puolesta

SAK, STTK ja AKAVA luovuttivat yhteisen Irak-kannanoton hallitukselle.

Palkansaajajärjestöt antoivat tukensa presidentin ja hallituksen Irak-linjalle

Suomalaiset palkansaajajärjestöt (SAK, STTK ja AKAVA) vetoavat rauhanomaisen ratkaisun saavuttamiseksi Irakin kriisissä ja samalla ilmaisevat tukensa tasavallan presidentti Tarja Halosen ja maan hallituksen linjalle tässä asiassa.

Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY, johon kaikki suomalaiset keskusjärjestöt kuuluvat, on vedonnut rauhanomaisen ratkaisun puolesta.

Irak on pyrittävä kaikin mahdollisin keinoin riisumaan aseista ilman sotaa. Kriisin ratkaisemiseksi on toimittava YK:n päätösten mukaisesti. Irakin on täysin noudatettava YK:n päätöksiä ja tehtävä yhteistyötä asetarkastajien kanssa. Asetarkastuksille on tarvittaessa annettava lisää aikaa. Irakiin kohdistuneet painostustoimet ovat välttämättömiä ja niitä on tehostettava, sillä kansainvälisellä yhteisöllä on oikeus varmistaa, että Irak on riisuttu joukkotuhoaseista.

Kaikkien hallitusten on toimittava YK:n puitteissa kriisin ratkaisemiseksi rauhanomaisesti ja monenvälisillä menettelytavoilla. Sotilaallisen voiman käyttö Irakia vastaan ilman YK:n turvallisuusneuvoston valtuutusta ei ole hyväksyttävää.

Palkansaajakeskusjärjestöt muistuttavat, että Irakissa ja muuallakin kestävä rauha riippuu sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta, demokratiasta ja ihmisoikeuksista.

************

SAK, STTK:n ja AKAVAN puheenjohtajat luovuttivat yhteisen kannanottonsa hallitukselle perjantaina. Kannanoton vastaanotti pääministeri Paavo Lipponen.

Palkansaajajärjestöjen yhteinen kannanotto on osa Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n perjantaista toimintapäivää. Palkansaajajärjestöt ympäri Eurooppaa nostavat päivän aikana eri tavoin esille yhteisen näkemyksensä siitä, että Saddam Husseinin on noudatettava YK:n päätöksiä ja että Irak on kaikin keinoin pyrittävä riisumaan aseista ilman sotaa.

Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n jäseniä ovat 80 kansallista palkansaajakeskusjärjestöä yhteensä 37 Euroopan maassa sekä 11 eurooppalaista ammattisihteeristöä. Suomesta jäseniä ovat kaikki kolme palkansaajakeskusjärjestöä SAK, STTK ja AKAVA. Yhteensä EAY:n jäsenjärjestöihin kuuluu noin 60 miljoonaa palkansaajaa.

– SAK: Kansainvälisen osaston johtaja Marjaana Valkonen, puh. 0400-705 135
– STTK: Pääsihteeri Seppo Junttila, puh. 0400-503 162