s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja AKAVA: Työmarkkin…

Uutinen

SAK, STTK ja AKAVA: Työmarkkinaosapuolten asema turvattava uudistetussa perussopimuksessa

SAK, STTK ja AKAVA

Palkansaajien keskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA ovat tänään toimittaneet pääministeri Matti Vanhaselle kirjeen, jossa järjestöt muistuttavat työmarkkinaosapuolten aseman turvaamisesta EU:n uudistetussa perussopimuksessa.

Hallitusten välinen konferenssi (HVK) käsittelee parhaillaan viime kesäkuussa Eurooppa neuvostossa hyväksyttyä esitystä EU:n uudistetuksi perussopimukseksi. Siinä on eurooppalaisten työmarkkinaosapuolten asemaa heikennetty verrattuna sitä edeltävään esitykseen EU:n perustuslaiksi.

Aiemmin työmarkkinaosapuolia ja itsenäistä sosiaalista vuoropuhelua koskeva artikla oli sijoitettu asiakirjan I lukuun, jossa käsitellään demokratian toteuttamista unionissa. Uudistetussa perussopimuksessa demokratian periaatteet kirjataan uuteen II osaan kaikilta muilta osin paitsi työmarkkinaosapuolten asemaa ja sosiaalista vuoropuhelua koskien. HVK:n toimeksiannon mukaan ne sijoitettaisiin säännöksen EY-sopimuksen sosiaalipolitiikan luvun alkuun.

Palkansaajien eurooppalainen keskusjärjestö EAY on vaatinut, että artikla tulisi ottaa EU-sopimuksen II osastoon yhdessä muiden demokratian periaatteisiin liittyvien asioiden kanssa. HVK:n työssä Saksa ja Itävalta ovat tukeneet tätä EAY:n vaatimusta. Suomalaiset palkansaajien keskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA pitävät tärkeänä, että myös Suomen hallitus tukee tätä eurooppalaisen työelämän vahvistamiseen tähtäävää esitystä.

Perusoikeusasiakirja jäsenvaltioita sitovaksi

Palkansaajien toinen suuri huolenaihe liittyy Euroopan unionin perusoikeuskirjan sisällyttämiseen sitovana perussopimusten uudistamiseen. Perusoikeuskirja määrittelee ne perusoikeudet ja vapaudet, joita unionin toimielinten ja sen jäsenvaltioiden tulee kunnioittaa soveltaessaan unionin oikeutta. Kirja kattaa keskeiset ihmis- ja ay-oikeudet, kuten oikeuden järjestäytymiseen ja työtaisteluihin. Lisäksi siinä on työntekijöiden tiedonsaantiin ja kuulemiseen sekä tasa-arvoon liittyviä säännöksiä.

EU:n huippukokouksessa viime kesäkuussa Iso-Britannia ilmoitti selkeän varauksen tähän kohtaan ja ilmoitti jäävänsä sen osalta sopimuksen ulkopuolelle. Lisäksi on vaarana, että uudistettuun sopimukseen ei tule viittausta perustamissopimukseen, jolloin sen merkitys jää aiottua heikommaksi.

SAK, STTK ja AKAVA pitävät tärkeänä, että Suomi korostaa HVK:ssa perusoikeussopimuksen vahvaa asemaa ja mahdollisimman laajaa sitovuutta EU:n jäsenvaltioissa, kuten myös eduskunta on edellyttänyt.