s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja AKAVA: Työelämän …

SAK, STTK ja AKAVA: Työelämän kehittäminen tukee EU:n kasvua ja työllisyyttä

Työelämän kehittäminen tukee EU:n kasvua ja työllisyyttä

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA tukevat Lissabonin prosessin tavoitetta kehittää Euroopasta maailman kilpailukykyisin osaamiseen perustuva talous, jonka päämääränä on kasvu ja työllisyys. Sen rinnalla järjestöt vaativat EU:n huippukokousta 22.-23.3. pitämään kiinni muistakin tavoitteista, kuten työelämän kehittämisestä, tasa-arvosta ja kestävästä kehityksestä, sillä ne tukevat kasvua ja työllisyyttä.

Järjestöjen pääministeri Vanhaselle tänään luovuttamassa kannanotossa todetaan, että Wim Kokin raportissa työelämän ja muita laadullisia tavoitteita edistettiin rinnakkain kasvutavoitteen kanssa. Komission alkuvuoden ehdotuksissa laatukysymykset sen sijaan alistettiin kasvu- ja työllisyystavoitteille. Laatukysymyksiä vähättelevä linja ilmenee myös hiljattain julkaistussa EU:n sosiaaliohjelmassa, joka sisälsi erityisen vähän uusia ehdotuksia vähimmäistasoista. SAK:n, STTK:n ja AKAVAn mielestä Wim Kokin raportin painopisteiden tasapainopyrkimys onkin kannatettavampi lähestymistapa kuin komission pelkistetysti kasvukeskeinen malli.

Keskusjärjestöt pitävät tärkeänä, että Lissabonin tavoitteiden kansallinen valmistelu hoidetaan laaja-alaisesti siten, että pohjana on kolmikantainen käsittely. Muun muassa meneillään oleva alakohtainen elinkeinopoliittinen vuoropuhelu työmarkkinajärjestöjen välillä tukee kansallista valmistelua.

Yhteistä talous- ja veropolitiikkaa

Työllisyysasteen ja tuottavuuden kohottamisen sekä työnteon vetovoiman lisäämisen pitää järjestöjen mukaan olla näkyvästi esillä Lissabonin prosessissa. SAK, STTK ja AKAVA suhtautuvat myönteisesti ehdotukseen, että kunkin maan velkaantumisaste sekä kasvumahdollisuudet voitaisiin ottaa nykyistä paremmin huomioon arvioitaessa budjettialijäämän merkitystä pitkän aikavälin vakaudelle kasvu- ja vakaussopimuksen yhteydessä. Myös EU:n yhteistä talous- ja veropolitiikkaa on vahvistettava.

Osaaminen huipputasolle

Palkansaajakeskusjärjestöjen mukaan Lissabonin prosessi on keskeinen keino nostaa suomalainen ja eurooppalainen osaaminen huipputasolle. Kehittämistavoitteen on koskettava kaikkia aloja ja henkilöstöryhmiä sekä tutkimus- ja innovaatiotoimintaa. SAK, STTK ja AKAVA kannattavat myös lisäpanostuksia tutkimukseen, koulutukseen ja elinikäiseen oppimiseen. Tämä on välttämätön edellytys globalisaatiossa menestymiselle sekä hyvinvoinnin ja kasvun lisäämiselle.

• johtaja Marjaana Valkonen, SAK, puh. 0400 705 136
  • kansainvälisten asioiden päällikkö Risto Kousa, STTK , puh. 040 501 6510