s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja AKAVA: Perusoikeu…

Uutinen

SAK, STTK ja AKAVA: Perusoikeudet sitovasti mukaan EU:n perustuslailliseen sopimukseen

EU:n perustuslaillinen sopimus

Palkansaajien keskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA pitävät tärkeänä Euroopan unionin toimintakyvyn parantamista. EU:n perustuslaillisen sopimuksen hyväksyminen antaa järjestöjen mielestä mahdollisuuden tehostaa unionin hallintoa ja toimintaa sekä vahvistaa sen sosiaalista perustaa.

Palkansaajakeskusjärjestöjen puheenjohtajat luovuttivat 15.6. pääministeri Matti Vanhaselle yhteisen muistion, jossa keskusjärjestöt esittävät, että jo 18 maassa ratifioitu sopimus hyväksytään mahdollisimman pienin muutoksin sen perusrakenne säilyttäen. Järjestöt vetoavat Suomen hallitukseen erityisesti sopimuksen toisessa osassa olevan perusoikeuksien julistuksen osalta.

– On välttämätöntä, että perusoikeuksia koskeva julistus tulee sellaisenaan sitovaksi osaksi uutta sopimusta, järjestöt korostavat.

Usean valtion ratifioimaan sopimusluonnokseen sisältyvä perusoikeuksien julistus kattaa keskeiset ihmis- ja ay-oikeudet kuten oikeuden järjestäytymiseen ja työtaisteluihin. Lisäksi siinä on työntekijöiden tiedonsaantiin ja kuulemiseen sekä tasa-arvoon ja vähemmistöjen suojeluun liittyviä säännöksiä.

Sopimusluonnoksessa vahvistetaan eurooppalaisten työmarkkinajärjestöjen asema ja tunnustetaan niiden välinen sosiaalinen vuoropuhelu EU:n viralliseksi sopimusmenettelyksi.

– Sopimus antaa hyvän pohjan kehittää EU:n lainsäädäntöä työelämän asioiden osalta. Samalla se antaa eväitä hallita työelämän rakennemuutoksia ja globalisaation vaikutuksia. Jäljelle jää kuitenkin vielä ongelma siitä, että monet työelämää ja verotusta koskevat asiat vaativat yksimielistä päätöksentekoa, jolloin EU:n työelämän kehittäminen on hidasta ja vaivalloista, järjestöt toteavat.

Euroopan palkansaajien keskusjärjestö EAY on vedonnut EU:n jäsenmaiden hallituksiin sen puolesta, että perusoikeuksia koskeva julistus tulee sitovaksi osaksi uutta sopimusta.

– EAY katsoo, että perusoikeusasiakirjan myötä taloudelliset ja sosiaaliset tavoitteet toteutuvat uudessa perustuslaillisessa sopimuksessa tasapainoisesti.

EAY piti edustajakokouksensa Espanjan Sevillassa toukokuun lopulla. Kokouksen julkilausumassa todetaan, että EAY ei tue sellaisen sopimuksen hyväksymistä, jossa perusoikeussopimus ei ole sitovasti mukana.

– Suomalaiset palkansaajien keskusjärjestöt olivat mukana hyväksymässä EAY:n julkilausumaa, järjestöt korostavat.

SAK, STTK ja AKAVA toivovat, että hallitus ottaa niiden ja EAY:n tavoitteet huomioon EU:n perustuslaillista sopimusta koskevissa keskusteluissa tulevassa huippukokouksessa.