s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja AKAVA: EU:n kansa…

SAK, STTK ja AKAVA: EU:n kansalaisille taattava perusoikeudet

Euroopan komission puheenjohtaja José Manuel Barroso ja EAY:n pääsihteeri John Monks Sevillan edustajakokouksessa. Kuva: Aino Pietarinen

Euroopan Ammatillisen Yhteisjärjestön EAY:n Sevillan kongressin viimeisenä päivänä tärkein keskustelu käytiin EU:n perustuslaillisesta sopimuksesta. EAY vetoaa EU:n jäsenmaiden hallituksiin sen puolesta, että perusoikeuksia koskeva julistus tulee sitovaksi osaksi uutta sopimusta.

Perusoikeussopimuksessa taataan EU:n kansalaisille keskeisiä ihmis- ja ay-oikeuksia kuten järjestäytymisvapaus ja oikeus työtaisteluun. EAY on lähestynyt asiassa niitä 18 jäsenvaltiota, jotka ovat ratifioineet sopimuksen. Suomen pääministeri Matti Vanhanen sai EAY:n vetoomuksen asiassa toukokuun puolivälissä. SAK, STTK ja AKAVA vetoavat Suomen hallitukseen, että se EU:n huippukokouksessa tukee perusoikeusasiakirjan sisällyttämistä kokonaisuudessaan ja sitovana perussopimukseen. Palkansaajien keskusjärjestöt liittävät asiaa koskevat tavoitteensa tiedoksi Suomen hallitukselle ennen EU:n kesäkuun huippukokousta. Edellä mainituin varauksin EAY ja Suomen palkansaajien keskusjärjestöt tukevat perussopimuksen hyväksymistä.

Euroopan ay-liike hakee uutta aloitetta

EAY:n Sevillan kokouksen teemana ollut ay-liikkeen uusi aloitteellisuus kuultiin kymmenissä puheenvuoroissa. EAY haluaa viedä työelämän harmonisointia ja pelisääntöjä eteenpäin. Globalisaatio aiheuttaa epävarmuutta, mutta siinä nähdään myös mahdollisuuksia, joita etenkin pohjoiseurooppalaisissa puheenvuoroissa korostettiin.

EAY pitää tärkeänä, että Euroopan unionissa on vahva poliittinen päätöksentekojärjestelmä, jonka keskeinen osa on työmarkkinaosapuolten välinen vuoropuhelu. Eurooppalaisten yritysten menestys ja sisämarkkinoiden toiminta on tärkeää, mutta niiden on oltava kiinteässä yhteydessä EU:n kansalaisten asettamien arvojen ja tavoitteiden kanssa.

Ruotsin LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin valittiin Sevillan kokouksessa EAY:n uudeksi puheenjohtajaksi. Sevillassa valittiin myös EAY:n uusi hallitus. SAK:ta hallituksessa edustavat puheenjohtaja Lauri Ihalainen ja johtaja Marjaana Valkonen. STTK:ta edustaa puheenjohtaja Mikko Mäenpää ja AKAVAa järjestön puheenjohtaja. Tänään järjestäytymiskokouksessaan hallitus valitsi STTK:n puheenjohtajan Mikko Mäenpään jatkamaan EAY:n työvaliokunnan jäsenenä.