s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK, AKAVA: Työssä jaksa…

Uutinen

SAK, STTK, AKAVA: Työssä jaksaminen palkansaajajärjestöjen keskeisiä tavoitteita

Työssä jaksamisen tutkimus- ja toimenpideohjelman 1-vuotisjuhla 13.3.2001

Työssä jaksamisen ongelmien taustalla on erityisesti liian vähäinen henkilöstömäärä, epävarmuus työstä ja toimeentulosta sekä jatkuvat ja nopeat muutokset työpaikoilla. Jaksaminen liittyy myös työolosuhteiden peruskysymyksiin. Esimerkiksi työperäiset tuki- ja liikuntaelinsairaudet vaikuttavat työssä jaksamiseen ja jatkamiseen.

Jaksamisen edistäminen on tärkeää inhimillisistä syistä sekä perheiden hyvinvoinnin ja työterveyteen ja -turvallisuuteen liittyvien riskien ehkäisemisen vuoksi. Palkansaajakeskusjärjestöille tämä on ensisijaista, vaikka työssä jaksamisen edistämiseen liittyy myös työvoimapoliittisia perusteita. Työelämä edellyttää entistä osaavampaa ja entistä kauemmin työssä pysyvää työvoimaa. Hyvä työ ja työympäristö luo perustaa myös työmotivaatiolle ja sitä kautta parantaa työn tuloksellisuutta.

Työssä jaksamisen tukeminen on palkansaajakeskusjärjestöjen edunvalvonnan keskeisiä tavoitteita ja siihen liittyvät toimenpiteet olivat vahvasti esillä myös syksyn neuvottelukierroksella. Tulopoliittisessa sopimuksessa vuosille 2001-2002 sovittiin useista toimenpiteistä, joilla edistetään työpaikkojen toimia hyvinvoinnin lisäämiseksi ja muutosten hallitsemiseksi. Työmarkkinajärjestöt ovat olleet aktiivisia toki aiemminkin, kuten työmarkkinajärjestöjen aloitteesta käynnistetty työssä jaksamisen tutkimus- ja toimenpideohjelmakin osoittaa.

Työpaikkojen suunnitelmallisella kehittämisellä kiinnitetään huomiota mm. työjärjestelyihin, henkilöstön määrään ja ammatillisen osaamisen vahvistamiseen. Työmarkkinaosapuolet laativat toukokuun loppuun mennessä tätä tukevan toimintamallin ja toteuttavat sopimuskauden aikana yhteistyöhankkeen muutosten hallinnan parantamiseksi. Toimintamallin tarkoituksena on saada työyhteisöjen kehittämistä säätelevät normit osaksi arkipäiväistä työn tekemistä ja työjärjestelyitä.

Työajoilla on selvä yhteys työssä jaksamiseen. Osapuolet laativat työpaikkojen käyttöön kannanoton hyvistä työaikakäytännöistä, jolla pyritään kiinnittämään huomiota työaikajärjestelyihin, ylitöihin ja työaikakirjanpitoon. Myös joustavien työaikaratkaisujen käyttöönottoa edistetään osapuolten yhteisellä hankkeella.

Työssä jaksamisen ohjelma on pitänyt yllä keskustelua työhyvinvoinnin merkityksestä niin työntekijöille, yrityksille kuin koko yhteiskunnallekin. Ratkaisevaa on kuitenkin, mitä työpaikoilla tapahtuu. Työn ja työyhteisöön kohdistuvien muutosten hallinta edellyttää yhteistoimintaa ja vastuullisuutta työpaikkatason kaikilta toimijoilta, myös yrityksiltä ja julkisen sektorin työnantajilta. Kilpailukyvyn alttarille ei saa uhrata työntekijöiden terveyttä.

Työssä jaksamisen tukeminen edellyttää myös riittävää henkilöstöä, työntekijöiden ammattitaidosta huolehtimista sekä työntekijöidenkin tarpeet huomioivia työaikajärjestelyitä. Työolosuhteita on mahdollisuus kehittää sopivaksi jokaisen yksittäisen ihmisen voimavaroille ja samalla hyväksyä erilaisuus työyhteisössä.

Lisätietoja (jaksamisohjelman johtoryhmän jäsenet)
SAK: apulaisosastopäällikkö Eija Hietanen, 040-546 8867
STTK: vt. yksikön johtaja Leila Kurki, 0400-798 959