s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK, AKAVA: Ay-toiminnan…

SAK, STTK, AKAVA: Ay-toiminnan vuoksi vainotut kaipaavat tukea

Venezuelan poliisi puuttui väkivaltaisesti CVG-tehtaan työntekijöiden mielenosoitukseen marraskuussa 2006. Kuva: ITUC

SAK, STTK ja AKAVA ovat huolestuneita ammattiyhdistysoikeuksien loukkausten lisääntymisestä eri puolilla maailmaa. Järjestöjen mukaan Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestön ITUC:n tänään julkistettu vuosiraportti on synkkää luettavaa. Työntekijöiden oikeuksien puolustaminen on monessa maassa edelleen hyvin vaarallista ja ay-liikkeen toimintaa estetään edelleen eri puolilla maailmaa. Vuonna 2006 murhattiin 144 ay-aktiivia, yli 800 pahoinpideltiin tai kidutettiin. Tuhansia ay-aktiiveja pidätettiin ja tuhansia erotettiin ay-toiminnan vuoksi.

Kolumbia on edelleen erittäin vaarallinen maa ay-aktiiveille, joiden vaino jatkuu eikä muutosta parempaan ole nähtävissä. Maassa murhattiin viime vuonna 78 ay-aktiivia. Olot ovat kiristyneet Filippiineillä, sillä maassa murhattiin 33 ay-aktiivia. Burmassa, Zimbabwessa ja Valko-Venäjällä vapaata ay-liikettä vainotaan järjestelmällisesti.

ITUC:n vuosiraportti kertoo ammattiyhdistysvastaisuuden lisääntyneen myös Euroopassa. Suomalaiset palkansaajajärjestöt muistuttavat, että vaikka ongelmia on EU-maissakin, niin ay-oikeuksien tila on erityisen huolestuttava nimenomaan Itä-Euroopassa. Vapaan ay-liikkeen painostaminen jatkuu etenkin Euroopan viimeisessä diktatuurissa Valko-Venäjällä, missä presidentti Luka&#;353henkon hallinto näyttää vain kiristävän otettaan. Valmistelussa oleva uusi ay-toimintaa säätelevä laki tähtää valtiojohtoisen ammattijärjestön monopoliin. Riippumattomia ammattiliittoja painostetaan ja vainotaan.

SAK, STTK ja AKAVA tähdentävät, että ammattiyhdistysoikeudet ovat osa Euroopan sosiaalista mallia. EU-maiden ongelmat ovat hälyttäviä mutta kansainvälisesti verrattain vähäisiä. Pohjoismaat ovat ay-oikeuksien kunnioittamisessa maailmanlaajuisesti omaa luokkaansa.

SAK, STTK ja AKAVA muistuttavat Suomen hallitusta, että Suomi on sitoutunut edistämään Kansainvälisen työjärjestön ILO:n määrittelemiä työelämän perusoikeuksia kaikkialla maailmassa. Ammattiyhdistysoikeudet kuuluvat näihin perusihmisoikeuksiin.

Oikeanpuoleisten linkkien kautta löytyvät ITUC:n suomeksi käännetyt tiedotteet koko maailman tilanteesta sekä Euroopan tilanteesta. Tiedotteissa maa- ja tapauskohtaista tietoa sekä ITUC:n pääsihteeri Guy Ryderin kommentteja.

Katsaus on kokonaisuudessaan luettavissa osoitteessa

Marraskuun 1. päivänä perustettu Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC on suurin kansainvälinen ay-järjestö, joka edustaa 168 miljoonaa työläistä 153 maassa ja siihen kuuluu 305 kansallista jäsenjärjestöä. SAK, STTK ja AKAVA ovat ITUC:n jäseniä.