s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK Sata-komiteasta: Työttömyy…

SAK Sata-komiteasta: Työttömyysturvaa ja asumistukea parannettava edelleen

Sosiaaliturvan uudistaminen

SAK:n mielestä Sata-komitean työn päättymisen jälkeen jäi sosiaaliturvan uudistamiseen vielä paljon tehtävää erityisesti työttömyysturvan ja asumistuen osalta. Jatkossa on kehitettävä varsinkin pätkätyöntekijöiden työttömyysturvaa parantamalla soviteltua päivärahaa, lyhentämällä työssäoloehtoa sekä poistamalla lomakorvausten jaksotus.

Lähtökohtana sosiaaliturvan kehittämisessä on SAK:n mielestä oltava se, että kansalaisten on voitava ensisijaisesti elättää itsensä työllä, ja työttömyyteen on puututtava heti aktiivisen työvoimapolitiikan keinoilla. Ansiosidonnaisen turvan ja perusturvan on muodostettava toimiva ja oikeudenmukainen kokonaisuus.

– SAK haluaa kehittää sosiaaliturvaa kokonaisuutena ja haluamme myös perusturvan parantamista. Sosiaaliturvan ansiosidonnaiset osat rahoitetaan työnantajien ja palkansaajien vakuutusmaksuilla. Perusturvaetuuksien rahoitus on puolestaan valtion vastuulla. Tästä syystä valtion ensisijainen vastuu on kehittää perusturvaa, SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly sanoo.

SAK:ta on edustanut Sata-komiteassa sosiaaliasioiden päällikkö Sinikka Näätsaari.

– Meidän mielestämme sosiaaliturvan kehittämisessä on nostettava kärkeen työttömyysturvan ja asumistuen parantaminen. Työttömyysturvan taso on nostettava pohjoismaiselle tasolle, josta Suomessa ollaan vielä kaukana. Työttömyysturvan parantamisessa kaikkia työttömiä on kohdeltava yhdenvertaisesti, ja sen rahoitus on pidettävä vakaana ja oikeudenmukaisena, Sinikka Näätsaari sanoo.

– Sosiaaliturvan rahoitus nojaa viime kädessä siihen, miten hyvin tai huonosti työllisyys kehittyy. Siksi työllisyyteen panostamalla takaamme parhaiten valtiolle ja kunnille verotulot, joilla perusturva ja hyvinvointipalvelut rahoitetaan, Lyly muistuttaa.