SAK: Säästötoimia ei saa maksattaa nuorilla

06.02.2012 14:11

SAK:n mukaan nyt on pidettävä huoli siitä, etteivät nuoret joudu julkisen talouden tasapainottamisen maksajiksi. Hallitusohjelmassa sovittua nuorten yhteiskuntatakuuta ei saa vesittää valtiontalouden säästöpaineiden takia.

Nuorten yhteiskuntatakuun tarkoituksena on tarjota jokaiselle alle 25-vuotiaalle tai vastavalmistuneelle alle 30-vuotiaalle työttömälle työ-, harjoittelu-, opiskelu- tai vastaava paikka kolmen kuukauden sisällä. Lisäksi kaikille peruskoulun päättäville olisi löydyttävä koulutuspaikka.

- SAK pitää tärkeänä, että takuu todella koskee kaikkia näitä nuoria. Lisäksi yhteiskuntatakuun rinnalle tarvitaan toimia, joilla tavoitetaan ne arviolta jopa 40 000 nuorta, jotka eivät ole koulutuksessa, työssä eivätkä työttöminä työnhakijoina, SAK:n kehittämisjohtaja Saana Siekkinen toteaa.

Siekkisen mukaan osana yhteiskuntatakuuta on lisättävä ammatillisen koulutuksen paikkoja niin, että peruskoulun päättäville saadaan taattua koulutuspaikka. Lisäpaikat on kohdennettava varsinkin kasvukeskuksiin, joissa paljon nuoria jää nyt kokonaan vaille koulutuspaikkaa.

- Tämän lisäksi on sovittava aikataulusta, jolla lisätään jo aiemmin koulutuksen ulkopuolelle jääneiden nuorien mahdollisuuksia hankkia kunnollinen ammattitaito, Saana Siekkinen esittää.

Reilut työehdot kuuluvat myös nuorille

Työharjoittelu ja kesätyö ovat monelle nuorelle hyvä tilaisuus saada kokemuksia työelämästä. SAK:ssa ollaan kuitenkin huolestuneita siitä, että työnantajat saattavat niiden varjolla polkea nuorten työehtoja.

- Ammattiliitot ovat saaneet paljon yhteydenottoja nuorilta työharjoittelijoilta, jotka ilman palkkaa ja ilman työnohjausta tekevät samoja töitä kuin varsinaisetkin työntekijät. Työharjoittelun pelisääntöjä onkin yhteiskuntatakuun linjauksissa tarkistettava nykyistä reilumpaan suuntaan, Saana Siekkinen vaatii.

Nuorten yhteiskuntatakuu astuu voimaan ensi vuoden alussa. Sen käyttöönottoa valmistellaan parhaillaan työ- ja elinkeinoministeriön asettamassa työryhmässä, jonka on määrä saada keskeiset linjaukset valmiiksi helmikuun loppuun mennessä.