s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, PT ja Henkilöstöpalveluyr…

Uutinen

SAK, PT ja Henkilöstöpalveluyritysten Liitto haluavat työvoiman liikkuvan laillisesti

Kuva: Media Images Online Oy

(SAK, Palvelutyönantajat, Henkilöstöpalveluyritysten Liitto) SAK, PT ja Palvelutyönantajiin kuuluva Henkilöstöpalveluyritysten Liitto ovat yhtä mieltä keinoista, joilla pyritään turvamaan työvoiman liikkumisen laillisuus Suomen ja Viron sekä muiden Baltian maiden välillä EU:n laajentuessa.

Osapuolet toteavat yhteisenä kantanaan, että Suomessa tehtävästä työstä tulee aina maksaa suomalaisen työehtosopimuksen mukainen palkka. Noudatettavien työehtojen tulee muutoinkin kaikilta osin noudattaa voimassa olevia työehtosopimuksia ja lakeja. Osapuolet tukevat sitä, että nämä periaatteet sisällytetään työn teettäjän ja henkilöstöpalveluyrityksen välisiin sopimuksiin niin, että työehtojen noudattamisen laiminlyönti katsotaan sopimusrikkomukseksi, josta seuraa maksujen jäädyttäminen. Osapuolet edistävät tämän periaatteen mukaisten sopimusten ja hyvien käytäntöjen käyttöönottoa.

Suomalaiset järjestäytyneet henkilöstöpalveluyritykset tulevat toimintaperiaatteidensa mukaisesti noudattamaan näitä pelisääntöjä myös silloin kun ne välittävät työvoimaa Virosta Suomeen. SAK pitää myönteisenä tätä sitoumusta ja tulee tiedottamaan halukkaille virolaisille työntekijöille mahdollisuudesta tulla töihin Suomeen suomalaisten Henkilöstöpalveluyritysten Liittoon kuuluvien yritysten välityksellä.

SAK, PT ja Henkilöstöpalveluyritysten Liitto korostavat lisäksi hyvien työmarkkinasuhteiden ja työmarkkinoiden vakauden merkitystä ja tukevat siksi molemmin puolin järjestäytymistä. Henkilöstöpalveluyritysten Liitto suhtautuu myönteisesti työntekijöiden – olivatpa he suomalaisia tai virolaisia – ammatilliseen järjestäytymiseen. Järjestäytymisen merkityksestä ja mahdollisuudesta tiedotetaan vuokratyötä hakeville henkilöille.

Useat suomalaiset vuokratyövoimaa tarjoavat yritykset ovat perustaneet Tallinnaan toimipisteen ja myös SAK:lla on kaupungissa Suomen työelämän informaatiopiste. Yhteistyön käytännön organisoinnista sovitaan tarkemmin näiden kesken.

SAK ja Henkilöstöpalveluyritysten Liitto järjestävät yhteisen työseminaariin Tallinnassa kesäkuun 15. päivänä, jossa arvioidaan ensimmäisiä kokemuksia ja sovitaan tarkemmin jatkoyhteistyöstä.

– Johtaja Eeva-Liisa Inkeroinen, PT, puh. 0400 894 220
– Apulaisjohtaja Matti Viialainen, SAK, puh. 040 7606 250
– Puheenjohtaja Juhani Järvenpää, Henkilöstöpalveluyritysten Liitto, puh. 0400 680 544

Suomen työelämän infopiste Tallinnassa