s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK perustaa palvelupisteen Ta…

SAK perustaa palvelupisteen Tallinnaan

SAK perustaa palvelupisteen Tallinnaan.

SAK perustaa Tallinnaan palvelupisteen, jonka tehtävänä on tiedottaa ja neuvoa virolaisia ulkomailla työskentelyyn liittyvissä asioissa. Palvelupisteen perustaminen on osa Suomen ja Viron välisen työmarkkinayhteistyön kehittämishanketta.

Hankkeen tavoitteena on parantaa Suomen ja Viron välisten työmarkkinoiden toimivuutta ja ehkäistä harmaiden työmarkkinoiden syntymistä. Projektin avulla halutaan myös edistää toimivien ja tasa-arvoisen työmarkkinoiden kehittymistä Virossa sekä vahvistaa yhteistyösuhteita virolaisten työmarkkinajärjestöjen ja viranomaisten välillä. Siten projekti osaltaan edistää niiden esteiden poistumista, jotka voivat vaikeuttaa Viron liittymistä Euroopan unionin jäseneksi.

Yleisesti arvioidaan, että ensimmäiset uudet jäsenmaat – niiden joukossa Viro – tulevat mukaan Euroopan unioniin vuonna 2004. SAK näkee yhteisten sisämarkkinoiden synnyn Itämeren talousalueelle mahdollisuutena, johon Suomenkin on panostettava. Itälaajentuminen tuo kuitenkin mukanaan etenkin raja-alueille myös ongelmia. Esimerkiksi suuret erot palkkatasossa sekä sosiaaliturvan periaatteissa ja tasossa voivat voimistaa muuttoliikettä ja työvoiman pendelöintiä.

Palvelupiste välittää tietoa Suomen työmarkkinoista

– Kanssakäyminen Viron kanssa on jo nyt hyvin vilkasta. Tästä kertoo sekin tämänkertaisen tutkimuksen havainto, että 40 000 virolaista on jo nyt ollut töissä Suomessa. Onkin luontevaa olettaa, että Viron EU-jäsenyyden toteutuessa virolaisten Suomessa työskentely tulee kasvamaan, toteaa SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Eero Heinäluoma.

– On molempien maiden etujen mukaista, että työvoiman liikkuvuus toteutuu asteittain ja päätettyjen siirtymäaikojen mukaisesti. Työlupamenettelyhän mahdollistaa jo nyt työvoiman liikkumisen niille aloille, joilla esiintyy sellaista työvoimapulaa, jota ei voida hoitaa kotimaisin toimin.

– Suomessa tulee varautua ulkomaisen työvoiman suurempaan maahanmuuttoon. Tämä edellyttää käytännön toimia ulkomaisen työvoiman työehtojen valvonnan tehostamiseksi, jotta erilaiset ulkomaisten työntekijöiden oikeuksien loukkaukset voidaan estää. Tärkeä konkreettinen vaatimus on, että ammattiliitot saavat myös käytännössä oikeuden puuttua esim. alipalkkaukseen.

– Perustamalla infopisteen Tallinnaan SAK pyrkii välittämään jo Virossa oikeata tietoa Suomen työmarkkinoista, esim. suomalaisesta palkkatasosta. Tärkeisiin asioihin kuuluu suomalaisten pelisääntöjen, kuten verokirjalla työskentelyn selvittäminen, Heinäluoma toteaa.

Virolaisille viime vuonna vajaat 5000 työlupaa Suomeen

Tällä hetkellä Viron kansalainen tarvitsee työluvan voidakseen työskennellä Suomessa. Työlupia myönnettiin ulkomaalaisille viime vuonna runsaat 14 000 joista virolaisille 4 507. Jos Viro tulee mukaan EU:hun vuonna 2004, Suomi voi sen jälkeen vielä rajoittaa työvoiman liikkuvuutta enintään seitsemän vuoden siirtymäajalla. On sovittu, että työluvista luopumista tarkastellaan ensimmäisen kerran kahden vuoden kuluttua jäseneksi liittymisestä – todennäköisesti siis vuonna 2006.

SAK ja sen jäsenliitot ovat vuodesta 1997 tehneet yhteistyötä Viron ammatillisen keskusjärjestön EAKL:n kanssa ammattiyhdistysliikkeen toiminnan vahvistamiseksi Virossa. Yhteistyön tuloksena Viroon on perustettu kaksi aluepalvelukeskusta neuvomaan työntekijöitä ja tekemään tunnetuksi ammatillista järjestäytymistä. Toiminnan ansiosta esimerkiksi Tarton alueella on solmittu paikallisia työehtosopimuksia.

Uusi palvelupiste avataan Tallinnaan syksyllä 2002. Palvelutoimistosta virolaiset saavat tietoa mm. työskentelymahdollisuuksista Suomessa, Suomen työlainsäädännöstä ja työehdoista sekä suomalaisen työelämän pelisäännöistä ja työntekijöiden järjestäytymisestä. Hanke toteutetaan vuosina 2002-2006 ja sille on myönnetty rahoitusta Etelä-Suomen EU:n Interreg 3A -ohjelmasta. Kansallinen rahoittaja on Uudenmaan TE-keskus.

Järjestöpäällikkö Matti Tukiainen, puh. (09) 7721 420