s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK: Ostovoimakehityksestä tul…

SAK: Ostovoimakehityksestä tulossa pettymys

Euroja

Hallituksen budjettiesityksen verolinjausten seurauksena palkansaajien kokonaisverorasitus on ensi vuonna kiristymässä ja ostovoimakehitys hidastumassa. Palkansaajien tuloverotus ei näillä näkymin kevene vuonna 2008, kun huomioidaan sekä inflaation että yleisen ansiotason nousun vaikutus. Mikäli inflaatio ja tulevat palkkaratkaisut muodostuvat odotettua suuremmiksi, voi tuloverotukseen varattu liikkumavara osoittautua liian pieneksi jopa verotuksen tason säilyttämiseksi ennallaan.

Hallitus on omilla toimillaan kiihdyttämässä inflaatiota, joka ensi vuonna on todennäköisesti lähempänä kolmea kuin kahta prosenttia. Loppujen lopuksi ensi vuoden ostovoimakehitys ei näytäkään kovin ruusuiselta, huolimatta aiempaa suurinumeroisemmista palkkaratkaisuista.

Hallituksen päätös luopua matalapalkkatuen laajentamisesta ja käyttää siihen varatut 50 miljoonaa euroa kohdennettuihin toimenpiteisiin syrjäytymisvaarassa oleville nuorille, vammaisten työllisyyden edistämiseen ja oppisopimuskoulutukseen on oikea ratkaisu. Tällä tavoin saavutettava työllisyyshyöty on varmasti parempi kuin yleisen yritystuen käyttäminen.

Hallituksen budjettiesitys ei edistä liikennepolitiikan pitkäjänteisyyttä. Teiden ja ratojen ylläpidon rahoitus jää liian vähäiseksi. Myönteistä on, että budjettiriihessä päätettiin Vaalimaan rekkaparkin toteuttamisesta. Kokonaisuudessaan budjettiriihen päätökset tekevät väyläpolitiikasta tempoilevaa, kun monien väylähankkeiden toteuttamista siirretään eteenpäin eikä E18:n Helsinki&#;8211Vaalimaa-osuudesta tehty päätöstä.