SAK: Opiskelijat eivät korvaa oikeita työntekijöitä

SAK muistuttaa, etteivät opiskelijat voi korvata oikeaa työvoimaa. Työelämäasioiden johtaja Saana Siekkinen SAK:sta tähdentää, että hallituksen kaavaileman koulutussopimuksen tulee olla nimensä mukaisesti koulutusta, ei alepalkattua työntekoa.
17.05.2016 09:10
SAK

SAK:n työelämäasioiden johtaja Saana Siekkinen kummastelee koulutussopimuksesta käytyä keskustelua. Koulutussopimuksen selvityshenkilöt ovat ehdottaneet, että ”ei-työsuhteeseen perustuvan koulutussopimuksen yhteydessä olisi mahdollista maksaa opiskelijalle korvaus hänen työpaikkaa hyödyttäneestä toiminnastaan”.

Siekkisen mielestä nyt käytävä keskustelu johtaa harhaan nuoria, kun se hämärtää koulutussopimuksen ja työsuhteen välistä eroa.

– SAK katsoo, että koulutussopimuksen tulee olla selkeästi ei-työsuhteinen koulutusmuoto, josta ei makseta palkkaa eikä päiväkohtaista korvausta. Olisikin selkeää, että koulutussopimuksessa työpaikalla oltaisiin oppimassa, ei tekemässä työtä.
Siekkinen arvioi, että koulutussopimuksen ja oppisopimuksen suhde on jäänyt epäselväksi ammatillisen koulutuksen uudistuksessa, kun kärjeksi on nostettu ainoastaan koulutussopimus.

SAK uudistaisikin oppisopimuskoulutuksen ja lisäisi sen käyttöä. SAK on jo ehdottanut, että ammatillisen koulutuksen reformin yhteydessä uudistetaan myös työpaikalla tapahtuvan oppimisen suositukset.

– Olemme muun muassa ehdottaneet, että yli puoli vuotta kestävät työssäoppimisjaksot toteutetaan aina oppisopimuksena. Näin voidaan varmistua, etteivät opiskelijat ole työpaikoilla pitkiä aikoja ilman työsuhdetta ja palkkaa, Siekkinen huomauttaa.
Työelämäasioiden johtaja Saana Siekkinen puhui ammatillisen koulutuksen leikkauksista tiistaina, 17. toukokuuta SAK:n seminaarissa Jyväskylässä.