SAK odottaa EK:lta nyt todellista neuvotteluvalmiutta

EK kaunistelee omaa tahtotilaansa. Elinkeinoelämän keskusliitto ei ollut lainkaan valmis neuvottelemaan muun muassa vajaatyöllisten tai nuorten työllistämisestä, arvioi Suomen Ammattiliitojen Keskusjärjestö.
13.02.2013 13:39
SAK
Lauri Lyly

– EK:n työurien pidentämiseen liittyvällä neuvottelulistalla olivat vain leikkaukset, työajan pidentäminen ilman ansiokompensaatiota ja eläkeiän nostaminen. Eläkeratkaisun osalta myös EK:n kanssa on sovittu jo viime maaliskuussa koko eläkejärjestelmän sisällön neuvottelemisesta ja asioiden käsittelystä. Tähän liittyvät esimerkiksi nuorten eläkelupauksen varmistaminen, eläkemaksut ja indeksit sekä karttumat ja ikärajat. Eli koko paketti on pöydässä syksyllä Pekkarisen työn valmistuttua, toteaa SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly.

– SAK on valmis jatkamaan neuvotteluja. EK:n sanelulinjalla ne eivät kuitenkaan jatku. Jos tuloksia halutaan, neuvotteluprosessin on oltava aito ja neuvottelutulokseen tähtäävä, Lyly painottaa.

Palkansaajakeskusjärjestöt jättivät hallituspuolueille omat esityksensä työuraneuvotteluihin. Esitykset koskivat mm. työttömien työllistämistä, työaika-autonomian lisäämistä, perhevapaajärjestelmän uudistamista, työterveyshuoltoa sekä osaamisen kehittämistä.