SAK mukana edistämässä kiertotaloutta

Suomi etsii uusia tapoja menestyä tulevaisuuden resurssipulasta kärsivässä maailmassa. Kohti kierrätysyhteiskuntaa -hanke etsii parhaita ratkaisuja, joilla syntyvä jäte hyödynnetään tulevaisuudessa.
15.07.2014 14:05

– SAK on mukana hankkeessa, koska haluamme kiertotaloudelle paremmat toimintamahdollisuudet. Jätemateriaalivirtaa pienentämällä vähennetään hiilijälkeä, mutta samalla luodaan kestävää kasvua, uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja työpaikkoja, toteaa SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka.

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n kokoama koalitio ideoi kevään aikana keinoja, jotka edistävät kierrätysyhteiskuntaa Suomessa. Järjestöjen, yritysten sekä julkisen sektorin edustajista koottu ryhmä pohti, miten hyvinvointiyhteiskunta ja luonnonvarat säilyvät tuleville sukupolville.

– Haluamme olla aktiivisesti mukana viemässä Suomea kohti kiertotaloutta ja siksi kutsuimme koolle tämän koalition. Kiertotalous tarkoittaa hyvin suunniteltua taloutta, jossa materiaalien hukkaaminen ja jätteen syntyminen on minimoitu, totea YTP:n toimitusjohtaja Tatu Rauhamäki.

Suomi Areenassa Porissa tänään julkistettu Kohti kiertotaloutta – askeleita Suomen menestykselle -julkilausuma sisältää kuusi käytännön askelta tavoitteeseen pääsemiseksi. Päämäärä edellyttää uusia työpaikkoja, innovaatioita sekä yritystoimintaa. Rauhamäen mukaan uudistus on mahdollinen, jos siihen saadaan mukaan koko yhteiskunta. Sen vuoksi julkilausuman allekirjoittaneet tahot vaativat, että kiertotalous nostetaan myös yhdeksi Suomen seuraavan hallituksen tavoitteeksi.

Keskustelua kierrätysyhteiskunta-hankkeen teemoista käydään myös facebookissa ja twitterissä aihetunnuksilla #kierratysyhteiskunta tai @kierratysyk.

kierrätysyhteiskunta