SAK, MTK ja EK vetoavat laadukkaan vapaakaupan puolesta

Euroopan Unioni ja Yhdysvallat neuvottelevat parhaillaan vapaakauppa- ja investointisopimuksesta (Transantlantic Trade and Investment Partnership, TTIP). Järjestöjen edustajat tapaavat tänään tiistaina Brysselissä muun muassa kauppakomissaari Cecilia Malmströmin.
24.02.2015 12:18
SAK

SAK, EK ja MTK vetoavat parhaillaan neuvoteltavan EU:n ja USA:n vapaakauppasopimuksen laadun puolesta.

– TTIP:n taloudelliset, poliittiset ja sosiaaliset vaikutukset riippuvat siitä, kuinka kunnianhimoiseksi ja kattavaksi lopullinen sopimusteksti muotoillaan. Suomi on pieni ja avoin talous, joka on sitoutunut korkeisiin sosiaalisiin ja ympäristöstandardeihin. Maamme on kautta aikojen hyötynyt kaupan vapauttamisesta ja reilun kilpailun edistämisestä, järjestöt muistuttavat tiedotteessaan.

SAK:n kansainvälisten asioiden asiantuntija Aleksi Kuusisto huomauttaa, että EU:n ja USA:n välinen kaupankäynti kärsii nyt tarpeettomista kustannuksista, jotka vähentävät pk-yritysten kiinnostusta vientiin yli Atlantin.

– TTIP-sopimuksen avulla on mahdollista edistää kauppaa ja vähentää sen kustannuksia tavalla, joka hyödyttää niin työntekijöitä kuin työnantajia.

Kuusisto painottaa, että sopimukseen on sisällyttävä oma osio kestävästä kehityksestä ja säännökset työelämän normeista Kansainvälisen työjärjestön ILOn periaatteiden mukaisesti.

– On olennaista, että EU ja USA ajavat näiden oikeuksien ja standardien yleistymistä myös globaalilla tasolla. Näin voidaan edistää tasapuolisten pelisääntöjen syntyä kansainvälisillä markkinoilla.

SAK:n, EK:n ja MTK:n yhteinen tiedote.