s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK laski veronkevennykset: ke…

Uutinen

SAK laski veronkevennykset: keskivertopalkansaajan verotus kevenisi 183 markkaa kuussa (14.8.2000)

SAK:n hallitus sai maanantaisessa kokouksessaan selvityksen hallituksen budjettiesitykseen sisältyvän veroratkaisun vaikutuksista.

SAK:n laskelmien mukaan palkansaaja, joka ansaitsee noin 11 000 markkaa kuukaudessa, saisi ensi vuonna 183 markan helpotuksen verotukseensa. Veroaste alenisi esityksen mukaan 1,3 – 2,2 prosenttiyksikköä kuukausipalkasta riippuen. Nettopalkka nousisi 1,7 – 2,8 prosenttia. Oheisessa taulukossa on laskettu veroasteen ja nettopalkan muutokset kuukausipalkkoihin 4 000 markasta 35 000 markkaan.

Esityksen mukaan palkansaaja alkaisi maksaa valtionveroa vasta sen jälkeen kun hänen kuukausitulonsa ovat noin 6 000 markkaa. Hänen veroasteensa alenisi esityksen myötä 1,8 prosenttiyksikköä ja käteen jäävä nettopalkka paranisi 106 markkaa kuukaudessa. Yhdentoista tuhannen markan kuukausipalkkaa saavan veroaste alenisi 1,7 prosenttiyksikköä ja nettoansio nousisi 183 markkaa kuukaudessa eli 2,5 prosenttia. Kaksikymmentä tuhatta markkaa ansaitsevan veroaste laskisi 1,5 prosenttiyksikköä ja nettopalkka kohoaisi 297 markkaa eli 2,5 prosenttia kuukaudessa. 35 000 markan kuukausituloilla veroaste laskisi 1,3 prosenttia ja nettopalkka nousisi 485 eli 2,5 prosenttia kuukaudessa. SAK:lainen palkansaaja ansaitsee keskimäärin noin 11 000 markkaa kuukaudessa.

SAK:n hallituksen kokouksessa todettiin, että työmatkakulujen omavastuun poisto eli 3000 markan automaattinen vähennys työmatkoista aiheutuvien kulujen korvaamiseksi olisi ollut hallituksen esitystä parempi keino tukea työllisyyttä ja auttaa nimenomaan pienipalkkaisia. Siksi tätä SAK:n ehdotusta ei saa unohtaa tulevienkaan vuosien veroratkaisuja valmisteltaessa. Lisäksi SAK pitää tärkeänä, että kunnille kompensoidaan niiden veromenetykset alentamalla julkisen sektorin kansaneläkevakuutusmaksu samalle tasolle kuin yksityisen puolen alin maksuluokka eli kahteen prosenttiin.

SAK:n hallitus sai kokouksessaan selvityksen myös merenkulun sopimustilanteessa ja suomalaisten merimiestyöpaikkojen korvaamisesta ulkomaisella halpatyövoimalla. SAK:n hallituksessa ihmeteltiin, että STTK:laiset päällystöliitot ovat lähteneet yhdessä työnantajan kanssa heikentämään merimiesten työehtoja. Kun varustamoja ollaan parhaillaan tukemassa uusilla verohelpotuksilla (tonnistovero), voidaan varustamojen ja päällystöliittojen toimintaa pitää outona ja moraalisesti kyseenalaisena.

Lisätietoja (veroasiat) ekonomisti Helena Pentti, puh. (09) 7721 312 tai 0400 521 2850