s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK koulutuksen kehittämisestä…

Uutinen

SAK koulutuksen kehittämisestä: Keskustelu toisen asteen yhtenäistämisestä käyntiin

SAK käynnistäisi yhteiskunnallinen keskustelun siitä, miten lukion ja ammatillisen peruskoulutuksen opetusta voidaan nykyistä laajemmin lähentää toisiinsa.

Opetusministeriössä valmisteilla olevaa koulutuksen kehittämissuunnitelmaa koskevassa lausunnossaan SAK kiinnittää erityistä huomiota toisen asteen koulutuksen kehittämistarpeisiin.

SAK viittaa lausunnossaan työelämässä tapahtuviin muutoksiin, mm elinikäisen oppimisen asettamiin vaatimuksiin, sekä koulutusjärjestelmässä tapahtuvaan ”tyhjäkäyntiin”. Moni lukion suorittavista nuorista jatkaa opintojaan ammatillisessa koulutuksessa. Ammatillisen väylän vetovoiman lisääminen vähentäisi päällekkäiskoulutusta ja nopeuttaisi nuorten tuloa työmarkkinoille.

Vetovoiman lisäämiseksi ammatillisen väylän on turvattava yleinen jatko-opintokelpoisuus ja tarjottava riittävästi yleissivistäviä opintoja. SAK esittää myös, että osa ammattikorkeakoulujen aloituspaikoista varataan nuorille, jotka valmistuvat ammatillista tietä. Tällä luotaisiin ammatilliselle väylälle dynamiikkaa, joka tukee työelämän muuttuvia ammattitaitovaatimuksia, edistää työuran kehittymistä ja tekee ammattikorkeakouluista todellisen vaihtoehdon myös ammatillisen tutkinnon suorittaneille.

SAK korostaa myös aikuiskoulutuksen kasvavaa roolia ja huomion kiinnittämistä siinä erityisesti aikuisiin, joilla on puutteellinen koulutuspohja. Ns. Noste-ohjelman tavoitteet, 10 000 vuosiopiskelijaa, on turvattava ja varauduttava jatkamaan ohjelmaa vielä vuoden 2007 jälkeen.

SAK pitää kehittämissuunnitelman esityksiä koulutuksen tehokkuuden lisäämiseksi pääosin oikeasuuntaisina. Tulevien vuosien työmarkkinoilla tapahtuviin muutoksiin varautuminen ja työllisyysasteen nostaminen edellyttää jatko-opintoihin siirtymisen nopeuttamista, päällekkäiskoulutuksen vähentämistä, opetuksen henkilökohtaistamista sekä koulutuksen läpäisyasteen nostamista.

SAK vaatii koulutuksen ja työelämän yhteistyön lisäämistä kaikilla tasoilla. Työelämän nopeasti muuttuvissa tilanteissa tarvitaan yhä tiiviimpää koulutuksen ja työelämän yhteistyötä osaamistarpeiden ennakoinnissa. SAK lisäisi myös työelämätietouden sekä työmarkkina- ja yhteiskuntatiedon opetusta kaikilla kouluasteilla sekä työsuojelun opetusta ammattiopinnoissa.

SAK:n lausunto kokonaisuudessaan (pdf)

Lisätietoja

– työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri Jari-Pekka Jyrkänne, puh. 040-541 4658
– työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri Saana Siekkinen, puh. 040-834 5030