s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK korostaa ruokaturvallisuud…

SAK korostaa ruokaturvallisuuden merkitystä (22.2.2000)

Hullun lehmän tauti, sikarutto, salmonellatapaukset ja muut ruokaskandaalit Euroopassa sekä geenimuuntelun eettiset näkökohdat osoittavat kuinka tärkeää ruokaturvallisuus on. Euroopan unionin on toimittaja edelläkävijänä, jotta eurooppalaiset kuluttajat saavat varmasti puhdasta ja terveellistä ruokaa, toteaa SAK ”Elintarviketeollisuus 2000” -työryhmän mietintöön antamassaan lausunnossa. Tarvitaan entistä enemmän sekä tieteellistä tutkimustyötä, asennevalistusta koko elintarvikeketjussa että myös tehostettua koko unionin alueelle ulottuvaa valvontaa. SAK tukee hallituksen pyrkimyksiä saada EU:n elintarvikevirasto Suomeen.

Suomalaisen elintarviketeollisuuden menestystekijä voi SAK:n mielestä piillä siinä, että Suomessa tuotetut elintarvikkeet ovat korkeatasoisia ja ne on tuotettu maatilalta kaupan hyllylle tavalla, joka vastaa ketjun kaikissa osissa korkeimpia terveysvaatimuksia ja eettisiä normeja. Biotekniikka ja ns. terveysvaikutteisten elintarvikkeiden tutkimus voivat tuottaa ennen pitkää sellaisia läpimurtoja, joista syntyy myös menestystuotteita kansainvälisillekin markkinoille. Siksi panostukset tutkimukseen ja tuotekehittelyyn ovat SAK:n mielestä olennaisen tärkeitä myös elintarviketeollisuuden menestyksen ja alan työllisyyden turvaamiseksi mm. vientiä lisäämällä.

SAK korostaa että valtiovallan tehtävänä on luoda suomalaiselle elintarviketeollisuudelle toimintaedellytykset, joilla myös työllisyys paranee. Päävastuun alan menestyksestä kantavat kuitenkin elintarviketeollisuuden yritykset itse.

SAK kiinnittää mietinnön tavoin vakavaa huomiota siihen, että kauppa on kasvattanut omia voittomarginaalejaan vahvistuneen neuvotteluasemansa ansiosta. Tuottaja- ja ostohintojen pysyminen ennallaan tai jopa aleneminen ei olekaan enää siirtynyt kuluttajien eduksi vaan kaupan omiin katteisiin. Erityisen selvästi tämä kehitys näkyy maidon hinnassa. Kuluttajien ja teollisuuden kannalta epäedullinen kehityssuunta uhkaa jatkua kaupan entisestään keskittyessä.

SAK toteaa lausunnossaan myös, ettei pidemmällä aikavälillä voi pitää perusteltuna, että peruselintarvikkeiden arvonlisävero on Suomessa tuntuvasti korkeampi kuin euroalueella keskimäärin. Tällä hallituskaudella on etusijalle SAK:n mielestä kuitenkin asetettava työllisyyssyistä palkansaajien tuloverotuksen keventäminen pieni- ja keskituloisia suosivalla tavalla. Korkeasuhdanne ei myöskään puolla finanssipolitiikan löysäämistä. Elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamisvara kannattaakin jättää käytettäväksi esim. osana tulopoliittista kokonaisratkaisua tilanteeseen, jolloin torjutaan uhkaavaa laskusuhdannetta ja jolloin valtiontalous on nykyistä vahvemmassa kunnossa.

Lisätietoja: apulaisosastopäällikkö Matti Viialainen, puh. (09) 7721 323 tai 040 760 6250