s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK kiirehtii muutosturvan voi…

SAK kiirehtii muutosturvan voimaantuloa

SAK:n johtaja Lauri Lyly:

Lauri Lyly

Palkansaajien muutosturva paranee, kun joulukuussa allekirjoitettu tulopoliittinen kokonaisratkaisu astuu voimaan huomenna 16. helmikuuta. Palkansaajien oikeus käyttää irtisanomisaikaansa työllistymistoimenpiteisiin astuu voimaan välittömästi. Muutosturvaan sisältyviä lakiuudistuksia valmistellaan parhaillaan pikavauhtia, jotta loputkin muutosturvapakettiin sisältyvät elementit, mm. henki-lökohtaiset työllistymisohjelmat ja korotettu työttömyysturva, voisivat tulla voimaan heinäkuun alussa.

Tupoon kirjatun muutosturvaratkaisun perusajatus on turvata irtisanotuille mahdollisimman nopea sijoittuminen uuteen työhön. Muutosturvaratkaisuun sisältyy tehostettu YT-menettely, oikeus henkilökohtaiseen työllistymisohjelmaan, mahdollisuus käyttää irtisanomisaikaa työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin sekä oikeus korotettuun työttömyysturvaan työllistymisohjelman ajalta.

Esimerkiksi Telia-Soneran tuoreet YT-päätökset osoittavat, kuinka tarpeellinen muutosturvan parantaminen on. Kireästä valmisteluaikataulusta on syytä pitää kiinni.

Telia-Soneran YT-ilmoitukset viestivät yrityksen suhtautuvan ylimielisesti yhteiskuntavastuuseensa. Ennätystuloksestaan raportoiva yritys ilmoittaa samaan hengenvetoon haluavansa irtisanoa joka kymmenennen työntekijänsä Suomessa. Miljardituloksestaan huolimatta yhtiö hakee jälleen säästöjä henkilöstöstään, joka on jo kokenut useita rankkoja saneerauskierroksia. Erityisen outoa Telia-Soneran menettelyssä on, että yritys näyttää kohtelevan irtisanomisuhkatilanteessa täysin eri tavoin suomalaisia ja ruotsalaisia työntekijöitään.

Huomenna voimaantuleva tulopoliittinen kokonaisratkaisu ja sen muutosturvavelvoitteet sitovat tietenkin myös Soneraa. Onkin kuitenkin vielä syytä toivoa, että Telia-Soneran johto YT-neuvottelujen kuluessa arvioi vielä vakavasti onko yrityksellä ylipäätään todellisuudessa tarvetta irtisanomisiin, ja vähintäänkin ulottaa ruotsalaisille työntekijöilleen lupaamansa laajemman turvapaketin myös suomalaisiin työntekijöihinsä.

Lisätietoja:
johtaja Lauri Lyly, puh. 050 68293