s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK kiirehtii kotimaista varau…

SAK kiirehtii kotimaista varautumista EU:n laajentumiseen

EU:n neuvosto päätti 2002 jäsenyysaikataulusta. Kuva: EU:n komission mediateekki.

SAK kiirehtii kotimaisia toimia, joilla varaudutaan työmarkkinoilla EU:n laajentumisen tuomiin muutoksiin. Uusien maiden tulo unioniin on tervetullutta, SAK korostaa. Suurten elintasoerojen takia laajentuminen on kuitenkin toteutettava hallitusti ja siirtymäaikajärjestelyjä soveltaen. Vastuullisen maahanmuuttopolitiikan tulee olla työperusteista ja huoltosuhdetta vahvistavaa.

Vaikka vappuun 2004 on kovin lyhyt aika, hallituksen esitykset työehtovalvonnan tehostamisesta ja sen tueksi tarvittavista lakimuutoksista ovat edelleen pahasti kesken. Välttämättömät tarkistukset asumisperusteiseen sosiaaliturvaan eivät myöskään ole valmistuneet. Valtiovarainministeriön lisäbudjettiesityksestä puuttuvat määrärahat erityisen valvontayksikön työn käynnistämiseen, vaikka hanke sisältyi jo viime syksyn tuloratkaisuun ja sisäasianministeriössä on valmistunut konkreettinen ehdotus yksikön perustamisesta.

Liittymissopimusten ratifioinnin jälkeen niiden lopullinen hyväksyntä tulee eduskunnan käsiteltäväksi. Samalla on säädettävä laki, jolla säädellään uusien jäsenmaiden kansalaisten tuloa Suomen työmarkkinoille liittymissopimusten mukaisen joustavan, enintään seitsemän (2+3+2) vuoden siirtymäajan aikana. Laki tulee valmistella hallitusohjelman ja työmarkkinaosapuolten keväällä 2001 antaman yhteisen kannanoton mukaisesti (ks Työmarkkinajärjestöt ottivat kantaa EU:n itälaajentumiseen, tiedote 27.4.2001). Niissä on todettu, että Suomen tulee soveltaa työvoiman liikkuvuudelle asetettavaa yleistä siirtymäaikaa, jonka mahdollisesta lyhentämisestä voidaan tehdä päätös kolmikantaisen valmistelun pohjalta ennen siirtymäjärjestelyn toisen vuoden päättymistä.

SAK korostaa, että työmarkkinajärjestöjen yhteinen kannanotto 27.4.2001 oli kokonaisuus, jossa sovittiin paitsi tuesta laajentumiselle ja siirtymäaikajärjestelyille myös työlupamenettelyn helpottamisesta ulkomaalaislain uudistuksen yhteydessä. Tältä osin ehdotukset ovat jo eduskunnan käsiteltävänä.

Määräaikaisen siirtymäaikoja koskevan lain voimassaoloajaksi tulee asettaa viisi vuotta. Lain on sisällettävä mahdollisuus kolmikantaisen arvioinnin pohjalta tarvittaessa sekä lyhentää voimassaoloa kolmella vuodella että jatkaa sitä kahdella vuodella. Tämä vastaa myös EU:n komission kantaa. Komissio toteaa raportissaan, että siirtymäkausijärjestelyjen tulisi periaatteessa päättyä viiden vuoden kuluttua, mutta niitä voidaan jatkaa kahdella vuodella niissä jäsenmaissa, joissa esiintyy vakavia häiriöitä työmarkkinoilla tai on sellaisten esiintymisen uhka.

SAK torjuu ehdotukset, että jo nyt ilman kokemusperäistä tietoa laajentumisen työmarkkinavaikutuksista tehtäisiin etukäteen päätös, että siirtymäkausi on vain kahden vuoden mittainen. Lain valmistelu on tehtävä kolmikantaisesti.

Lisätietoja

– Yhteiskuntapoliittisen osaston apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040-760 6250
– Jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400-600 099

PAMin puheenjohtaja Ann Selin EU:n laajentumista koskeneessa SAK:n tiedotustilaisuudessa 3.10.2003:
Työvoiman vuokrausta uusista jäsenmaista valvottava
– PAMin tiedote löytyy osoitteesta www.pamliitto.fi (valitse kohta Ajankohtaista -> Lehdistötiedotteet)