s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK kehysriihestä: Pienipalkka…

SAK kehysriihestä: Pienipalkkaisten verotusta kevennettävä

Valtiontalouden budjettikehys vuosille 2008-2011

SAK:n mielestä valtiontalouden kehyksissä vuosille 2008-2011 on varauduttava pienituloisten palkansaajien ansiotuloverotuksen keventämiseen. Pienipalkkaisille kohdistetut veronkevennykset ovat perusteltuja sekä oikeudenmukaisuuden että työllisyyden edistämisen vuoksi. Sen sijaan pääoma-, yritys- ja perintöverotuksen uudistamisessa tarvittaisiin nyt malttia. Ennen niitä koskevia uusia päätöksiä on muutosten vaikutukset kasvuun, työllisyyteen ja veropohjaan selvitettävä huolellisesti.

SAK:n mielestä tällä viikolla pidettävissä budjettikehysneuvotteluissa on yhtenä lähtökohtana otettava huomioon työmarkkinoiden muuttunut tilanne. Työn ja tekijöiden kohtaamisen parantamiseksi ja kansainvälisestä taloudesta johtuvien muutosten pehmentämiseksi on ammatilliseen aikuiskoulutukseen, työvoimapolitiikkaan ja muutos- sekä työttömyysturvaan varattava enemmän rahaa kuin hallitusohjelmassa on esitetty.

Hallitusohjelmaan kirjatun ammatillisen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen sisällöksi ei riitä vain oppisopimuskoulutuksen lisääminen. Oppisopimuskoulutuksen lisäksi tarvitaan merkittäviä lisäpanostuksia työikäisen väestön osaamistason nostamiseksi. Ammatillisen aikuiskoulutuksen tarjontaa on lisättävä ja aikuiskoulutustukea parannettava.

Työllisyyden parantuessa työmarkkinoilla oleva työttömien joukko on muuttumassa aiempaa vaikeammin työllistyväksi. Työttömyyden rakenteen kehittyminen edellyttääkin työvoimapolitiikan voimavarojen lisäämistä. SAK:n mielestä tavoitteena on oltava, että vähintään 40 prosenttia työttömistä on aktiivisten toimenpiteiden piirissä vaalikauden loppuun mennessä. Myös muutosturvaa on kehitettävä laajemmaksi ja kattavammaksi &#;8211 ensisijaisesti mahdollistamalla nykyistä pitkäkestoisempaa ammatillista koulutusta.

Suomen työttömyysturvan taso on selvästi matalampi kuin muissa Pohjoismaissa. Myös työttömyysturvan monet aukkokohdat vaativat parannuksia. Työttömyysturvan tasoa leikkaa muun muassa laman aikainen jäänne, ns. prosenttivähennys, jonka perusteella päivärahojen tasoa on leikattu. Kehyspäätöksessä on varauduttava riittäviin rahallisiin lisäpanostuksiin työttömyysturvan epäkohtien korjaamiseksi.

SAK:n kehysmuistio löytyy kokonaisuudessaan oikeanpuoleisen palstan linkkien kautta.