s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK käynnisti Tulevaisuushankk…

SAK käynnisti Tulevaisuushankkeensa

Historiantutkija Tapio Bergholm ja kehittämisjohtaja Eija Hietanen SAK:n juhlavaltuustossa 15.4.2007. Kuva: Sarri Kukkonen

Sata vuotta täyttänyt SAK haluaa uusiutua. Tampereella sunnuntaina koolla ollut järjestön 100-vuotisjuhlavaltuusto päätti käynnistää Tulevaisuushankkeen, jonka lopputuloksena uudistettaneen myös SAK:n periaateohjelmaa.

– Millainen on se tulevaisuuden maailma ja tulevaisuuden työelämä, jota me haluamme olla rakentamassa? Millainen on palkansaajan ja ihmisen tulevaisuuden arki? Millainen on tulevaisuuden ammattiyhdistysliike?, SAK:n kehittämisjohtaja Eija Hietanen asetti kysymyksiä alkavalle tulevaisuustyölle juhlavaltuuston kokouksessa.

Vastauksia edellä mainittuihin ja moniin muihin tulevaisuuden työelämää liittyviin kysymyksiin haetaan laajalla rintamalla. Tulevaisuushankkeessa keskustelua viritetään muun muassa SAK:n jäsenliitoissa, paikallisjärjestöissä ja työpaikoilla. Työn taustalla käytetään myös tutkijoita ja muita asiantuntijoita. Erityisesti nuoret halutaan pitää tulevaisuudesta keskusteltaessa aktiivisesti mukana.

– Yksilöllisiä ratkaisuja kaivataan yhä enemmän, mutta missä rajoissa voimme luopua yhteisistä lakien tai työehtosopimusten puitteista? Mikä on vapautta ja mikä on vapaudeksi naamioitua epävarmuutta? Onko valinnan vapaus ristiriidassa globaalin vastuun kanssa?, Hietanen jatkoi kysymysten esittämistä.

Hänen mukaansa SAK on uudistuskykyinen järjestö. Hietanen korosti uudistustyössä SAK:n valtuuston roolia, koska sen jäsenillä on kosketus suomalaiseen työelämään ja arkipäivän ammattiyhdistystoimintaan.

– Nyt lähdemme rakentamaan uusia unelmia, tavoitteenamme laaja, yhteinen, avoin ja läpinäkyvä hanke, jossa SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen arvopohja, voima, yhteisyys ja uudistuskykyisyys vahvistuvat, Hietanen viritti SAK:laista väkeä.