s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK juhlii myös postimerkissä…

SAK juhlii myös postimerkissä

SAK 100 vuotta -postimerkki

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK juhlistaa satavuotisuuttaan myös postimerkillä. Juhlapostimerkin ensipäivää vietetään tänään 7. maaliskuuta 2007 Pääpostin myymälässä Helsingissä.

Juhlapostimerkin on suunnitellut taiteilija Heikki Nuutinen. Merkissä on viivagrafiikalla toteutettuja ihmisfiguureja, jäsenistöä. Ihmisfiguurit kertovat SAK:sta erilaisten ihmisten ja ammattikuntien etujen ajajana. Jatkuvat linjat korostavat yhtenäisyyttä ja vahvuutta yhtenä rintamana. Grafiikassa voidaan nähdä myös viittauksia perinteisiin työväenliikkeen viestinnässä käytettyihin tyyleihin. Postimerkin lisäksi on toteutettu ensipäiväleima sekä ensipäiväkuori.

– Merkki viestii SAK:n jäsenistä menneen sadan vuoden aikana ja tulevaisuudessa. Mukana on eri alojen ammattilaisia, yhdessä työtä tekeviä ihmisiä. Merkki on mielestämme arvokas, sekä työhön että juhlaan yhdistyvä tapa juhlistaa satavuotista järjestöämme, toteaa SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen.

– Ammattiyhdistysliike on jo sadan vuoden ajan tehnyt työtä suomalaisten työntekijöiden ja heidän perheidensä aseman parantamiseksi. Liike on palkansaajille väylä vaikuttaa työelämässä ja laajemminkin yhteiskunnassa. Jäsenten asioiden ajaminen on SAK:lle muutakin kuin palkkakysymys. Tavoitteenamme on entistäkin turvallisempi ja tasa-arvoisempi työelämä sekä hyvinvointiyhteiskunnan kehittäminen, Ihalainen painottaa.

SAK 50 vuotta -postimerkki

Merkki on historiassa toinen SAK:n juhlapostimerkki. Ensimmäisen SAK-juhlamerkin laski liikkeelle Posti- ja lennätinhallitus 15.4.1957 SAK:n 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Merkin kuva-aiheena oli SAK:n silloin uuden jäsenmerkin kolme moukaria pitelevää kättä.

SAK:n satavuotismerkki on liimapohjainen ja arvoltaan 0,70 euroa. Arvo vastaa kotimaan enintään 50 grammaa painavan 1. luokan kirjeen postimaksua.

SAK:n juhlapostimerkin ensipäivän kuoria leimataan 7. maaliskuuta 2007 klo 9-18 Pääpostin myymälässä Helsingissä, Mannerheiminaukio 1 A. Merkin suunnittelija Heikki Nuutinen on signeeraamassa merkkiä Pääpostin myymälässä klo 12-14.