SAK ja OECD: Suomi tarvitsee elvytystä

07.02.2012 16:38
SAK

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD suosittelee Suomelle elvyttävää talouspolitiikkaa taantuman uhatessa. OECD julkisti suosituksensa tänään Suomen talouden maaraportissa, joka tehdään joka toinen vuosi.

– OECD korostaa elvytyksen ja erityisesti työvoimapolitiikan merkitystä talouden taantumassa. SAK:n kanta on täsmälleen sama. Työttömyyden kasvua on torjuttava nykyistä voimakkaammilla panostuksilla ja muun muassa satsaamalla lisää rahaa nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamiseen, sanoo SAK:n pääekonomisti Olli Koski.

Myös työurien pidentäminen näyttää olevan OECD:lle yhtä tärkeää kuin SAK:lle. Hallitusohjelmassa on sitouduttu 25-vuotiaan eläkkeelle siirtymisiän nostamiseen 62,4 vuoteen 2025 mennessä. SAK on sitoutunut samaan tavoitteeseen.

– Neuvottelut keinoista, joilla varmistetaan se, että tavoitteeseen päästään, ovat käynnissä. Jos todellinen eläkkeelle siirtymisikä kasvaa nykyistä vauhtia, tavoite on mahdollista saavuttaa jo nyt käytössä olevin toimin, joista sovittiin eläkeuudistuksessa vuonna 2005, Koski toteaa.

Sosiaaliturvan osalta OECD esittää pitkälti samoja heikennyksiä kuin edellisessä raportissaan 2010. SAK kommentoi niitä tuolloin laajemmassa muistiossa.

– Keskimäärin suomalaisen sosiaaliturvan taso on merkittävästi muita Pohjoismaita alempi, mikä jää OECD:ltä huomaamatta. Suomessa parannettavaa on etenkin sosiaali- ja työttömyysturvan palveluissa. Työttömiä pitäisi aktivoida nykyistä tehokkaammin ja varhaisemmassa vaiheessa, linjaa Koski.

OECD:n Suomi-raportti löytyy OECD:n verkkosivuilta.