s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK ja Metallityöväen Liitto: …

SAK ja Metallityöväen Liitto: Kaivostoiminnan jatkuminen varmistettava

SAK:n ja Metallityöväen Liiton mukaan kaivoslain uudistamisessa on toimittava niin, että kaivostoiminnan jatkuminen ja uusien kaivosten avaaminen Suomessa varmistetaan.

– Uuden lain on oltava niin selkeä, ettei ympäristöviranomaisten tulkinnoilla eikä EY-tuomioistuimen päätöksillä voida tehdä kaivostoimintaa kannattamattomaksi ja hävittää siten tuhansia pysyviä teollisia työpaikkoja Suomesta, järjestöt toteavat yhteisessä lausunnossaan kauppa- ja teollisuusministeriölle.

Järjestöt toteavat myös, että kaivostoimintaa harjoitetaan Suomessa vastuullisesti. Turvallisuus- ja ympäristövaatimukset ovat jo nyt EU:n ja maailman kärkitasoa. Kaivokset eivät aiheuta ympäristöhaittoja, joiden takia toimintaa pitäisi jatkossa vaikeuttaa kohtuuttomilla maksuilla tai määräyksillä.

Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt SAK:lta lausuntoa kaivoslain muutostarpeita selvitelleen työryhmän esityksestä. Esitys sisältää kaivoslainsäädännön uudistuksen, jolla korvattaisiin vanha kaivoslaki vuodelta 1965.

SAK:n ja Metallityöväen Liiton mukaan kaivostoiminnan sivutuotteet ja niiden varastointi on määriteltävä erityislaki -tyyppisen kaivoslainsäädännön piiriin. Tähän EU:n jätedirektiivi antaa myös laillisen perustan. Siksi jätelainsäädäntöä ei pidäkään soveltaa sivukiveen eikä rikastehiekkaan.

EY:n tuomioistuimen ratkaisussa tarvekiven louhinnassa syntyvä sivukivi on jo määritelty jätteeksi. Kun myös malmien louhinnassa syntyvä sivukivi ja rikastushiekka määritellään jätteeksi, jonka varastointi edellyttää kaatopaikan perustamista ja kaatopaikkojen jätemaksua ja -veroa, vaarantuu jo toimivien kaivosten toiminta esimerkiksi Siilinjärvellä. Lappiin suunnitellut uudet kaivokset tulevat samalla kannattamattomaksi. Tämä kehitys ei järjestöjen mukaan ole millään tavoin sopusoinnussa kestävän kehityksen periaatteiden kanssa.

Uudella kaivoslailla on järjestöjen mielestä sikäli kiire, että uusien kaivosten avaaminen Lapissa ja toiminnan jatko Siilinjärvellä riippuu suoraan siitä, saadaanko sivukiveen ja rikastushiekkaan liittyvä ongelma ratkaistua järkevällä ja toiminnanharjoittajia tyydyttävällä tavalla. Kyse on samalla tuhansien kaivostyöntekijöiden ja heidän perheidensä toimeentulosta.

Lisäksi SAK ja Metallityöväen Liitto esittävät, että kauppa- ja teollisuusministeriö selvittäisi ympäristöministeriön kanssa kiireellisesti, kuinka esiintymän löytyessä Natura-alueelta kaivostoiminta voidaan käynnistää osoittamalla korvaava luonnonsuojelualue muualta. Asia on ajankohtainen mm. Sodankylässä.

Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250