SAK ja liitot kesäduunarikierroksella

SAK ja liitot tempaisivat yhdessä viikolla 12 kesäduunarikiertueen merkeissä. Kiersimme Etelä-Savon oppilaitoksia Mikkelissä, Pieksämäellä ja Savonlinnassa. Kiertueella tavattiin lähes tuhat opiskelijaa eri ammattialoilta.
29.03.2012 14:24
SAK

Näyttää siltä, että verrattuna viime vuosiin myös oppilaitoksissa on panostettu työelämätietouteen. Moni opiskelija tiesi jo jonkun verran kesätyön pelisäännöistä, mutta esimerkiksi kuljetusalan palkkakysymyksiä selviteltiin kuljetusalan alakohtaisissa infoissa. Saadun palautteen perusteella näyttiki,n että tämänsuuntaisille infoille on kysyntää opiskelijoiden keskuudessa.SAK:n perinteinen kesäduunaripuhelin on tänä kesänä kaikkien keskusjärjestöjen yhteinen palvelu, jonka käytännön toimet organisoi SAK. Viime vuonna puhelinpalveluun tuli yli neljäsataa puhelua. Puhelut koskivat mm. palkkaan, vuosilomaan ja työsuhteen kestoon liittyviä kysymyksiä. Kesäduunaripuhelin palvelee toukokuusta kesäkuuhun numerossa 0800 179 279.

Muutamia vinkkejä kesätyöpaikkahaastatteluun

Työpaikkahaastatteluita harjoitellaan monissa oppilaitoksissa. Toivottavasti tällainen treeni on osunut myös sinun kohdallesi.

Jotkut asiantuntijat sanovat, että peli voi olla menetetty jo siinä vaiheessa, kun astut ovesta sisään. Siisti ulkoasu - tukka hyvin, puhtaat hampaat, siistit kynnet, asiallinen asu ja kurattomat kengät - kertoo sinusta jo paljon.

Haastattelutilannetta ei oikeastaan kannata jännittää, sillä sinun tarvitsee olla vain oma itsesi. Ehkä vähän reippaampi ja ryhdikkäämpi kuin olet aamupalapöydässä.

Jos olet niin paniikissa, ettet pysty hengittämään, mieti, miten vaikeaa haastattelijalla on. Hänen on palkattava uusi ihminen työkaverikseen. Tehtävä valinta, joka vaikuttaa useiden ihmisten elämään. Ei ole helppoa sekään.

Työpaikkahaastattelua varten kannattaa toki valmistautua etukäteen. Mieti, mitä asioita sinulta todennäköisesti kysytään, ja valmistele napakat vastaukset etukäteen. Älä kuitenkaan käy haastattelutilanteessa tankkaamaan opeteltuja lauseita, vaan odota, että asiat tulevat oikeassa järjestyksessä mieleesi.

Aivan taatusti sinulta tullaan kysymään, miksi sinä olisit hyvä valinta tähän paikkaan. Vastaukseen kannattaa ladata koko erinomaisuutensa lisättynä ripauksella omaperäisyyttä.

Ota selvää yrityksestä, johon olet hakenut. Mieti muutama kysymys, jotka liittyvät yritykseen, sen toimialaan ja tuleviin työtehtäviisi. Näin haastattelija huomaa, että olet todella kiinnostunut.

Kari Kokkola
SAK:n aluetoimitsija