s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK ja lennonjohtajat solmivat…

SAK ja lennonjohtajat solmivat yhteistyösopimuksen

Antero Utunen ja Lauri Lyly allekirjoitustilaisuudessa

SAK ja Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY ovat tänään kansainvälisenä lennonjohtajien päivänä allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen. Sopimus on voimassa vuoden, ja sen aikana selvitetään edellytykset SLJY:n täysjäsenyydelle SAK:ssa.

Yhteistyösopimuksen mukaan SAK tukee lennonjohtajien sopimus- ja edunvalvontatoimintaa mm. tarjoamalla tietoa, taustatukea, koordinaatioapua ja tilastotietoja SLJY:n käyttöön. SLJY puolestaan antaa asiantuntemustaan SAK:n käyttöön mm. toimittamalla tietoa lennonjohtajien työmarkkinatoiminnan ja kansainvälisen yhteistyön edistymisestä.

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY on perustettu vuonna 1952. Yhdistyksellä on noin 270 jäsentä, jotka edustavat yli 90 prosenttia Suomen kaikista lennonjohtajista. Toistaiseksi SLJY ei kuulu mihinkään työmarkkinakeskusjärjestöön. Yhdistyksen puheenjohtajana toimii Antero Utunen.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestöön SAK:hon kuuluu tällä hetkellä kahdeksan kuljetusalojen ammattiliittoa, jotka edustavat yli 110 000:tta alan työntekijää. Kaiken kaikkiaan SAK:lla on 21 jäsenliittoa, joissa on yhteensä yli miljoona jäsentä.