s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK ja journalistit uusivat yh…

SAK ja journalistit uusivat yhteistyösopimuksensa

SAK ja Suomen Journalistiliitto SJL ovat uusineet yhteistyösopimuksensa

SAK ja Suomen Journalistiliitto SJL ovat uusineet yhteistyösopimuksensa. Järjestöjen puheenjohtajat SAK:n Lauri Ihalainen ja SJL:n Arto Nieminen allekirjoittivat torstaina sopimuksen, joka on voimassa toistaiseksi.

Järjestöjen yhteistyön tavoitteena on tukea SJL:n edunvalvontaa ja mahdollistaa SAK:lle journalistien asiantuntija-apu viestinpoliittisissa asioissa.

SAK tukee SJL:n edunvalvontaa muun muassa antamalla journalistien edustajalle mahdollisuuden osallistua SAK:n valtuuston kokouksiin ja asiantuntijaverkostojen toimintaan sekä antamalla tilastoapua esimerkiksi ansiovertailuista. SJL puolestaan osallistuu yhteistyöhön muun muassa järjestämällä asiantuntijoita ja luennoitsijoita SAK:n tilaisuuksiin ja koulutustapahtumiin.

Sopijajärjestöt haluavat kehittää myös kansainvälistä yhteistyötään vaihtamalla tietoja kansainvälisestä edunvalvonnasta ja viestintäpolitiikasta. Kansainvälisen edunvalvonnan merkitys korostuu entisestään tulevina vuosina molempien järjestöjen toiminnassa.

SAK:n ja Journalistiliiton ensimmäinen yhteistyösopimus solmittiin vuonna 1983. Molemmat järjestöt ovat mukana myös Kulttuurialojen neuvottelukunnan työskentelyssä.