SAK investointiraportista: Vuorineuvosten vanhat teesit toistetaan

15.02.2012 14:22

Ministerit Jyri Häkämies ja Lauri Ihalainen asettivat selvitysmies Jorma Elorannan todelliseen tarpeeseen. Suomeen tarvitaan lisää investointeja, siitä ei vallitse erimielisyyttä.

Elorannan investointiraportissa esitetään esimerkiksi hyviä metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä parantavia konkreettisia toimia, jotka on syytä panna pikaisesti toimeen. Asian tärkeyden vuoksi SAK odotti kuitenkin tänään julkistetulta raportilta enemmän.

- Kattava investointistrategia, tehokkaampi hallinto ja Suomen investointimahdollisuuksien parempi markkinointi ovat asioita, joita maassamme on edistettävä, SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen linjaa.

Valitettavasti selvitysmies on suurelta osin nielaissut mukisematta elinkeinoelämän vanhat vaatimukset ja harhaanjohtavat käsitykset muun muassa verotuksen ja työmarkkinoiden osalta. Vuorineuvosten tutut teesit lakko-oikeuden rajaamisesta toistuvat sellaisenaan.

- Työmarkkinasuhteiden käsittely raportissa on yllättävän impivaaralaista. Kansainvälinen vertailu olisi paljastanut, että Suomessa työtaisteluja on erittäin vähän. Työmarkkinakiistat ovat saaneet raportissa suhteettoman painoarvon, Matti Tukiainen sanoo.

Raportin epämääräinen teksti "työmarkkinoiden jäykkyyksistä" ja "byrokraattisista työehtosopimuksista" ei myöskään edistä työelämän kehittämistä millään tavoin. Selvitysmiehen näkökulma työmarkkinasuhteisiin on kovin yksipuolinen ja pinnallinen. Keskusjärjestöt ovat sopineet raamiratkaisun yhteydessä työmarkkinoiden luottamusta lisäävistä toimista, joita parhaillaan valmistellaan.

Täsmäkeinoja yhteisöveroalen sijaan

Toinen korostuva kokonaisuus raportissa on verotus.

- Verotuksen osalta yleislinja on epärealistinen tässä julkisen talouden tilanteessa. Meillä ei ole varaa tai tarvetta yhteisöveron radikaaliin alennukseen, koska verotuksen taso on nykyisin alempi kuin Länsi-Euroopassa keskimäärin. Veronkevennyksen kustannukset olisivat hyötyjä suuremmat, Matti Tukiainen toteaa.

- Pääomasijoittamisen edistäminen, tappioita takautuvasti tasaavan carry back -mallin käyttöönotto yhteisöverotuksessa ja korotettujen poistojen salliminen vuosien 2009 ja 2010 tapaan voivat toisaalta olla tervetulleita täsmäkeinoja kasvun parantamiseksi, Tukiainen jatkaa.

SAK on tänään julkaissut oman puheenvuoronsa investointien lisäämisestä: Suomi paremmaksi investointikohteeksi (pdf).