SAK helpottaisi omaehtoista kouluttautumista

SAK helpottaisi omaehtoista kouluttautumista työttömyysturvan aikana. SAK:n koulutuspäällikkö Mikko Koskinen muistuttaa, että kouluttaminen nopeuttaa työttömän työllistymistä.
22.09.2015 13:10
SAK:n koulutuspäällikkö Mikko Koskinen.

– Työttömyyden kasvun vuoksi työllistämismäärärahat ovat loppuneet myös vuonna eri puolilla Suomea. Rahoituksen turvin on järjestetty työvoimakoulutusta sitä tarvitseville, SAK:n koulutuspäällikkö Mikko Koskinen huomauttaa.

Rahojen loppuminen onkin lopettanut oppisopimusten teon sekä ammatillisen koulutuksen tarjonnan.

Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö muistuttaa, että kouluttautumisen tukemista vaativat myös työelämän rakennemuutokset.

– Esimerkiksi digitalisaation ja robotisaation vuoksi sadat tuhannet joutuvat kouluttautumaan aikuisiällä uuteen ammattiin. Tarvitaan selkeä visio, miten Suomeen rakennetaan elinikäistä oppimista tukeva ja työuria pidentävä koulutusjärjestelmä. Suomessa on edelleen yli 300 000 työikäistä aikuista peruskoulupohjalla. Näiden ihmisten osaamisen kehittäminen on yhteiskunnalle paitsi haaste, myös valtava mahdollisuus, Koskinen toteaa.

Koskinen ihmettelee, miksi hallitus leikkaa voimakkaasti yliopistoista ja ammattikorkeakouluista.

– Myös Suomen Akatemian ja Tekesin tutkimusrahoituksen leikkaaminen vaikuttaa suoraan uusien innovaatioiden syntyyn.

Erittäin vahingollisina SAK pitää varhaiskasvatukseen kohdistettavia leikkauksia.

– Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajoittaminen sekä yli 3-vuotiaiden lasten hoitajamitoituksen kasvattaminen uhkaavat varhaiskasvatuksen laatua. Laadukas varhaiskasvatus säästää tutkimusten mukaan resursseja, kun se vähentää tarvetta lastensuojeluun ja erityisopetukseen.

Hallitus vastaa tänään opposition välikysymykseen koulutukseen ja tutkimukseen aiotuista leikkauksista.