SAK haluaa vaikutusarviot ennen sote-päätöksiä

SAK on tyytyväinen sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapautta valmistelleen työryhmän esitykseen turvata työterveyspalvelut. Suomen suurin palkansaajajärjestö odottaa kuitenkin hallitukselta sote-uudistuksen vaikutusten laajaa arviointia ennen päätöksentekoa.
31.05.2016 09:54
Kari Haring

Asiantuntijalääkäri Kari Haring pitää työryhmän linjauksia lakisääteisen työterveyshuollon säilyttämisestä oikeansuuntaisina.

– Hyvin toimiva työterveyshuolto ehkäisee työperäisiä sairauksia ja tapaturmia sekä edistää työntekijöiden hyvinvointia. Ei ole syytä korjata sellaista, mikä ei ole rikki.

SAK edellyttää hallitukselta kattavaa taloudellisten ja yhteiskunnallisten vaikutusten arviointia hyvissä ajoin ennen sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista koskevia päätöksiä.

Haring korostaa sote-uudistuksen vaikuttavan merkittävästi ihmisten talouteen ja yhdenvertaisuuteen.

– Uudistusten todetaan raportissa nostavan sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuja. Siitä kärsisivät erityisesti kaikkein pienituloisimmat. Heitä löytyy paljon muun muassa SAK:laisten työntekijöiden joukosta.

Tiistaina perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulalle luovutetussa raportissa esitetään julkisesti rahoitettujen palvelujen rajoittamista tarpeen vaatiessa. SAK:n asiantuntijalääkäri Kari Haring epäileekin valinnanvapauden hallitsemattoman laajentamisen kasvattavan kustannuksia ja lopulta heikentävän palveluja.

– Palvelujen rajoittaminen lisäisi eriarvoisuutta. SAK:lle on tärkeää, että laadukkaita terveys- ja sosiaalipalveluja on tarjolla riittävästi ja että ne tavoittavat yhdenvertaisesti ihmiset kaikkialla Suomessa.

Henkilöstökysymykset vielä ratkomatta

Hallitus ei ole vielä esittänyt, miten kuntien palveluksessa olevien sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisten siirtyminen yhtiöitettäviin palveluihin tapahtuu. Auki on myös tukipalvelujen henkilöstön asema siirryttäessä yhtiövetoiseen sote-malliin.

– Maan hallituksen on yhdessä palkansaajajärjestöjen kanssa rakennettava malli työntekijöiden turvallisesta siirtymisestä uuteen sote-rakenteeseen. Ilman hyvää yhteistyötä henkilöstön kanssa muutosten läpivieminen ei onnistu, Kari Haring painottaa.

SAK:n asiantuntijalääkäri Haring pitää myös tärkeänä, että uuteen sote-malliin siirtyvän ja kuntiin jäävän henkilöstön työhyvinvointia tuetaan hyvissä ajoin ennen muutoksia.