SAK haluaa turvata nuorten eläkkeet

14.02.2012 15:23
SAK

SAK haluaa turvata työeläkkeiden rahoituksen, jotta nuorillekin voidaan taata kunnolliset eläkkeet. Tämä varmistuu vain korottamalla työeläkemaksut pikaisesti kestävälle tasolle nyt, kun maksajien määrä on vielä riittävän suuri.

Työurien pidentämisen lähtökohta on, että työtä on tarjolla. Myös työntekijöiden hyvinvoinnista on pidettävä huolta ja työkyvyttömyyden syitä torjuttava, jotta työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien määrä saadaan vähenemään.

- Meille on tärkeää, että myös nuorilla on varmuus riittävästä eläketurvasta. Tässä tilanteessa, kun irtisanomisuutisia tulee valitettavan tiuhaan ja kokonaisia työpaikkoja suljetaan, ei ole myöskään oikein heikentää ikääntyneiden työttömien oikeutta työttömyysturvan lisäpäiviin, sanoo SAK:n eläke- ja työura-asioiden päällikkö Kaija Kallinen.

Ikärajojen muuttaminen viimeinen keino

SAK:n hallitus halusi viime viikon kokouksessaan höllätä solmua, joka työuraneuvotteluissa on syntynyt, kun Elinkeinoelämän keskusliitto EK ei ole ollut valmis neuvottelemaan työeläkemaksujen korottamisesta.

Missään tapauksessa työeläkkeen alaikärajan nostaminen ei ole lähivuosien asia. 25-vuotiaan ennustettu eläkkeelle siirtymisikä on nyt 60,5 vuotta, kun työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen yhdessä asettama tavoite vuoteen 2025 mennessä on 62,4 vuotta.

- Eläkeikärajaan kajoaminen on vasta viimeinen vaihtoehto. SAK:n hallitus antoi neuvottelijoille mandaatin neuvotella joustavan eläkeiän ikärajojen nostosta siinä tapauksessa, että mitkään muut työllisyyteen ja työelämän laatuun liittyvät toimet eivät riittäisi nostamaan keskimääräistä eläkkeellesiirtymisikää tarpeeksi, Kallinen selventää.

<style type="text/css"> table.taulukko#N1010E { border-left-width: 1px; border-top-width: 1px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px;}table.taulukko#N1010E th { border-right-width: 1px; border-bottom-width: 1px; border-left-width: 0px; border-top-width: 0px;}table.taulukko#N1010E td { border-right-width: 1px; border-bottom-width: 1px; border-left-width: 0px; border-top-width: 0px;} th#N1010E_1 { width: 100%; } td#N1010E_1 { width: 100%; }</style>

SAK:n kuusi kärkitavoitetta eläkeneuvotteluissa

1. Korkea työllisyys varmistettava
  2. Nuorille kunnon eläkkeet
  3. Eläkemaksut kestävälle tasolle
  4. Työelämän laatua parannettava
  5. Työkyvyttömyyden syitä ehkäistävä tehokkaasti
  6. Työttömyysturvan lisäpäiväoikeus säilytettävä nykyisellään

SAK:n näkemykset työurien pidentämisestä ja kestävästä eläketurvasta löytyvät osoitteesta www.sak.fi/tyourat.